Wat gebeurd er als je in Nederland het Amerikaanse alarmnummen (911) belt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
29.4K
Amadea
8 jaar geleden
Zou dat veranderd zijn sinds 6 jaar geleden? zie http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/15310/nederland-911-amerikaans-alarmnummer-bellen
Antoni
8 jaar geleden
911 is niet alleen het alarmnummer van de Verenigde Staten, maar ook dat van Canada en Curaçao.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb het wel eens geprobeerd met de vaste lijn heeeeeeeeel lang geleden. Ik woonde toen nog in Veenendaal dus voor 2000. Toen kreeg ik dat geluid te horen van onbekend nummer. Verder niets.

Antwoorden (2)

Je word doorverbonden met 112.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je dat doet kom je uit bij de 112-centrale. Als je met een vaste telefoon belt bij de centrale in je eigen regio, met je mobiel bij de centrale in Driebergen.

Als je 112 belt dan maakt de telefooncentrale daarvan "noodoproep" en verbind die dan door met de 112-centrale. Als je 911 belt dan zet de centrale dat ook om in de code "noodoproep", vanaf daar werkt het net als dat je gewoon 112 belt.

Dit is gedaan om buitenlanders die in ons land zijn en een noodgeval meemaken en uit gewoonte hun eigen noodnummer bellen toch op de juiste plek te laten uitkomen. Het werkt dus ook als je bv. 999 (zoals in Engeland) belt.