De "mobiele" telefoon die B100 bij zich had in de afleveringen van Basie & Adriaan, kon dat echt?

Ik snap dat het in de films nep was, maar had het op die manier gekund?

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de cultuur barbaren onder ons die het niet kennen. Hij had een hoorn in zijn binnenzak met snoer en een antenne die naar boven kwam als hij gebeld werd of ging bellen.

http://www.mfbfreaks.nl/images/forum/b100.jpg

8 jaar geleden
in: Telefoons
5.2K

Antwoorden (3)

Om gebeld te kunnen worden, zou de antenne al uitgeschoven moeten zijn vóórdat de oproep uitgezonden wordt vanuit een zender ergens anders.
Dus het is technisch volstrekt onlogisch dat de ontvangst van de oproep gevólgd wordt door het uitschuiven van een antenne!
Antwoord is nee.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Toen ik in 1970 in opleiding was voor militair radiotelegrafist, hadden we in het begin ook een oefening met mobiele radio’s die een man op zijn rug kon dragen. Als je daarmee op een vaste plek zat, kon er een lange meerdelige staafantenne van een meter of zes op geschroefd worden, maar voor echt mobiel gebruik was er alleen een korte flexibele antenne van hooguit anderhalve meter. Dan kon je lopen, maar zo had je wel veel meer moeite om contact met de andere radio’s te onderhouden. Bij die oefening werd elk team ergens anders in de omgeving van Hierden en Hulshorst (op de Veluwe) gedropt. Mijn maat had een wat steviger formaat dan ik, dus hij had de radio op zijn rug. De radioverbindingen waren moeizaam, en ik stelde voor om ook tijdens de verplaatsingen de staafantenne er op te houden, en zó de opgedragen wandeling te maken. Leek ook hem een reuze-idee.
We hadden onmiddellijk de beste verbinding van iedereen. Toen we bij een overweg kwamen, heb ik hem gewoon op het hart gedrukt om helemaal voorover gebukt met de antenne horizontaal onder de 1500 V bovenleiding door te lopen, en we hadden dikke pret. Tot de pelotonscommandant ineens met de jeep langs kwam rijden, om te zien hoe wij dat flikten ...
Bordensteker
8 jaar geleden
Om een idee te geven: het was iets in deze trant, maar dus met sowieso langere antennes dan hier in beeld:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Scr300.png
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie B100 al met anderhalve meter antenne uit zijn binnenzak lopen....
We kunnen wagentjes naar Mars brengen en DNA uit elkaar pluizen. Dan kunnen we zeker zoiets maken als wat aan de kinderlijke geesten van Bas en Aad van Toor is ontsproten. Het antwoord luidt dus "ja".
(Iets anders is dat wekkerradiorobotding dat praat tegen de clown en de acrobaat. Daar zijn de geleerden nog steeds niet in geslaagd om dat na te maken. Naar verluid is men in Noord Korea daar nu mee bezig)
escape
8 jaar geleden
B100 gebruikt een analoge, mobiele telefoon. In die tijd heette dat in de volksmond een "autotelefoon". De technische naam(en) is/zijn ATF-1, -2 en 3

ATF-1 is reeds in de jaren 70 door de toenmalige PTT geïntroduceerd. De rol van B100 speelt in begin jaren 90. Die techniek én het netwerk waren toen al voor handen.

Wat we nu mobiel noemen was in die tijd meer "sjouwbaar" omdat naast een telefoon en een zender/ontvanger ook nog een letterlijk loodzware accu meegenomen moest worden. Dat is ook de reden dat men deze apparaten voornamelijk in de auto aantrof, maar in principe was het setje dus wel "draagbaar" te maken.

Een automatisch uitschuifbare antenne kennen we ook al jaren bij auto's. Ook dat is technisch geen hoogstandje.

Met ingeklapte antenne is de ontvangst stukke slechter dan met volledige antenne, maar de ontvangst is niet nul !
Het was in die tijd technisch (!) mogelijk om een belsignaal te ontvangen, dan elektrisch de antenne uit te schuiven en met een ATF-set te bellen. In werkelijkheid is het natuurlijk een fantasie-apparaat geweest :-)
Thecis
8 jaar geleden
Ondanks dat het nep was, wilde je toch wel graag die regenjas. Ik wel in ieder geval ;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Echt wel!!!
Ik heb ooit op scouting een secret service thema kamp gehad, was toen 10 ofzo. Ik mocht opa's oude lange grijze regenjas hebben (mam heeft hem toen nog ingekort) had er een oude radio antenne op zitten en een telefoonhoorn met snoer in de binnenzak :-D