Is er iets an te doen, sls je telefoon is afgetapt, dus al mijn gesprekken afgeluisterd worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Telefoons
4.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe weet je dat je telefoon word afgeluisterd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Begeef je jezelf in een dergelijk circuit dat het interessant is om jouw gesprekken af te luisteren?
Dan zal daar weinig tegen te doen zijn. Als jij iets verzint tegen afluisteren, wordt er wel weer iets verzonnen om het afluisteren weer mogelijk te maken. Don't You Worry Child - The Swedish House Maffia
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bel wat minder en gebruik andere communicatiemiddelen. Ik gebruik mijn telefoon voor allerlei zaken maar het minst voor bellen.

Antwoorden (3)

Je kan een scrambler er op zetten
http://www.pimall.com/nais/telephonescrambler.html
Is erg duur, maar je gesprekken worden wel versleuteld en is niet meer af te luisteren (tenzij er echt grof geschut ingezet gaat worden).

Hier ook nog een artikel + verwijzing naar scrambling software
http://edition.cnn.com/2012/08/11/tech/silent-circle-encryption/

Je kan ook een wegwerp (prepaid, ook met in series een burner phone) gebruiken. Als je die aanschaft en direct belt, kan je ook niet afgeluisterd worden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het eenzijdig aanschaffen van scramble apparatuur is nutteloos. De burnerphone wordt hoofdzakelijk gebruikt in het criminele circuit.
Degene naar wie men belt moet dezelfde veiligheidsmaatregelen nemen.
Thecis
8 jaar geleden
@JoanDArc
Daarom zei ik ook direct bellen. In die korte tussentijd kan je niet afgeluisterd worden. De andere kant van de lijn kan natuurljik wel afgeluisterd worden. Dat leek me zodanig evident dat ik het inderdaad niet genoemd heb. Voor scrambling moet de andere kant natuurlijk ook de apparatuur hebben. Anders kan je niet decoderen. Ook weer vanuit gegaan dat overduidelijk is.
In de link die ik had meegestuurd staat dit ook beschreven. Ga niet een heel artikel overnemen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een artikel overnemen met de bronnen is omdat later veel websites verdwijnen. Alleen een paar losse zinnetjes overnemen maakt het antwoord onjuist en waardeloos bij verdwijnen van de website.
In korte tijd kan men ook afgeluisterd worden als dat door een professional gebeurt
Thecis
8 jaar geleden
@JoanDArc,
Tegen de tijd dat de websites verdwijnen is er al zoveel veranderd dat de technieken achterhaald zijn. Dus geen reden om ze over te nemen. Ik ben hier om mensen te wijzen naar hun antwoorden en deze toe te lichten, niet om uren van mijn tijd er in te steken (he, klinkt bekend...). Een antwoord dient beoordeeld te worden op de huidige tijd. Niet op wat er in de toekomst mogelijk zou kunnen veranderen. Zeker iemand gespecialiseerd in recht zou dat moeten weten. Wetten worden zo vaak aangepast... In korte tijd kan men inderdaad een telefoon atappen. Maar zelfs daar zitten beperkingen aan. Mocht een professioneel iemand je willen afluisteren die binnen 1 minuut alles kan aftappen, ben je al zodanig interessant dat je dat moet weten en zou je je vraag hier niet stellen. Logischerwijs valt deze mogelijkheid hier af. Dus dat de vraagsteller deze optie als mogelijkheid kunnen behouden.
Het afluisteren van telefoongesprekken gebeurt met een technisch hulpmiddel. Als je vermoedt dat je wordt afgeluisterd kun je wel een app aanschaffen waarbij je het mobieltje extra beschermt en het veiliger wordt, maar dat is vrij kostbaar.
Een scrambler kost al snel € 300,00 en heeft alleen zin als degene die jij belt het andere deel van de scrambler heeft om jouw boodschap te decoderen. Eenzijdig aanschaffen van een scrambler is dus nutteloos.
Als je een zgn prepaid, burner phone aanschaft maak je jezelf verdacht, aangezien deze speciaal in het criminele circuit gebruikt worden. Voornamelijk éénmalig voor afspraken in de drugswereld.
Degene waar je mee belt moet dezelfde veiligheidsstappen nemen – als jij wordt afgeluisterd heb je niets aan je eigen voorzorgsmaatregelen.
Beter is om eerst na te gaan of de gesprekken werkelijk afgeluisterd of afgetapt worden.
Let op de batterijtemperatuur, vind je dat je batterij sneller leegloopt dan voorheen, duurt het afsluiten langer, worden er plotseling programma’s of apps buiten jouw wil om geïnstalleerd, is er achtergrondgeruis of vervorming.
Heel wat van de zaken kunnen ook andere oorzaken hebben – zoals interferentie (de gelijktijdige werking van twee bewegingen die elkaar belemmeren of versterken, vooral van trillingen of golfbewegingen), te veel bellen waardoor de batterij snel leeg is / je batterij warm aanvoelt.
Het wordt een ander verhaal wanneer er meerdere problemen tegelijk voorkomen.
Zodra je zeker weet of denkt te weten dat je afgeluisterd wordt, kun je beter eerst de hulp inroepen van de telefoonmaatschappij om zekerheid te krijgen. Als zij het afluisteren daadwerkelijk constateren kunnen zij niets doen, je zult aangifte moeten doen bij de politie. Maak enkel gebruik van deze mogelijkheid wanneer je honderd procent zeker bent dat je afgeluisterd wordt. Houdt er ook altijd rekening mee dat het misschien diezelfde politie (of overheid) is door wie jij afgeluisterd wordt.

Toegevoegd na 10 minuten:
https://www.politie.nl/themas/afluisteren-en-of-tappen.html#alinea-title-hoe-verzamelt-de-politie-bewijs-via-aftappen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige die mag aftappen is de politie. En enige manier dat het aftappen gestopt wordt is door de politie te vragen om het te stoppen. Als de politie geen reden heeft om af te tappen en het aftappen gaat door, dan kan er via de rechter gevraagd worden dat het aftappen stopt.

Naast de politie is voor het aftappen of afluisteren van telefoons de medewerking nodig van de telefoonprovider nodig. Dus je kunt ook deze vragen of zij er wat aan kunnen doen.

Als de politie of ander bevoegd gezag niet achter het aftappen zit, dan kan de politie helpen zodat het aftappen stopt.

De gesprekken met advocaten en artsen dienen vertrouwelijke te zijn, dus deze gesprekken mogen niet afgeluisterd worden. En in extreme gevallen worden de verslagen van dit type gesprekken verwijderd uit de verslagen nadat getoetst is of het een gesprek is dat valt onder deze geheimhouding.
Als het gaat over de nationale of internationale veiligheid, dan mag en kan er veel meer.

Er zijn ook andere manieren van communiceren dan de telefoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ waardevol antwoord.
@carsac, inderdaad, aftappen kan niet zomaar zonder medewerking van de provider.
Politie inschakelen, mits men zeker weet dat men zich niet heeft begeven in een crimineel circuit of last van paranoïde aanvallen heeft.