Welke kabels gebruiken op dit ISRA punt?

Tijdens het verhuizen naar een nieuw huis (bouwjaar rond de jaren '20) stuitte een familielid op een, nogal rommelig door de vorige bewoners achtergelaten, ISRA-punt. Hoewel toch zeker wel enige kennis op gebied van telecom, internet en televisie, heb ik vanaf hier geen flauw idee wat te doen.

1) Mag je de kabel die binnenkomt in de meterkast (en via de bovenkant van het ISRA-punt zit aangesloten) loskoppelen om de boel schoon/netjes te snijden? Zoals te zien op de afbeelding is het één grote warboel. Bij voorkeur werk ik de kabel netjes weg en sluit ik het geheel op een ordelijke manier terug aan.

2) Uit het ISRA-punt loopt nu een kabel aan de rechterzijde die vervolgens moet uitmonden in de wandcontactdoos. Echter bevat deze kabel 4 kleuren:
- Groen
- Groen/wit
- Oranje
- Oranje/wit
Ik kan Googlen tot ik een ons weeg, maar ik krijg hier niets over gevonden.

Wat is, om vraag 2 te vervolgen, de volgende stap die ik moet zetten om de wandcontactdoos in de woonkamer aan de praat te krijgen?

Dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
10.5K

Antwoorden (1)

Wat ik zie is volgens mij GEEN echt ISRA-punt !

Het ISRA-punt is een punt waar de GROND-kabel van de KPN over gaat in een twisted-pair. Vaak zit er in appartementen e.d. een verdere verdeling zoals op jouw foto is te zien. Ook kan de kabel als twisted-pair vanuit b.v. de kruipruimte of de kelder verlengt zijn naar een toegankelijker plek ergens boven de vloer naar het kastje wat jij toont.

Any-way: ja, technisch kun je een twisted-pair gewoon vervangen en inkorten e.d.

Voor het aansluiten van ADSL-modems en digitale-TV-ontvangers is het echter handig om de splitter zo dicht mogelijk bij het echte ISRA-punt te houden.

Toegevoegd na 22 uur:
Meestal komen er kabels voor 2 lijnen binnen. Echter (in de meeste gevallen) is er maar 1 lijn geactiveerd. De meest bekende combinatie is een rode en een blauwe draad voor de eerste lijn en een oranje en een witte voor de tweede lijn. Andere kleuren zijn ook mogelijk. Zie het bijgevoegde figuur.

In de meeste gevallen zit er dus alleen signaal op lijn 1, de rode en de blauwe draad. De rest is reserve.

In jouw geval spreek je over een groene en een groen/witte kabel. Ik denk dat dat groen 'blauw' voor moet stellen. Waarschijnlijk zijn dat de 2 adres waar het signaal op zit, net zoals de rode en de blauwe die ik eerder noemde.

Wanneer een vorige bewoners zelf aan het klussen zijn geweest is natuurlijk alles mogelijk. Gelukkig is het met telefoondraden makkelijk en veilig experimenten. De spanning is laag en vrijwel alles overleeft het verkeert aansluiten van de signaaldraden. Ik zo zeggen: als het niet langer logisch te beredeneren valt probeer dan de diverse opties gewoon uit.

Nogmaals van inkorten en netjes wegwerken wordt je kabel niet slechter. Die gevaren loop je wel bij bepaalde coax-kabel, maar niet bij twisted-pair.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie. De kabel die nu los hangt (groen, groen/wit, oranje, oranje/wit) moeten de vorige bewoners, naar mijn idee, los- en daarmee ook kapot hebben getrokken uit de wandcontactdoos in de woonkamer. Wat je aangeeft over een mogelijke verdeling; dan is er wellicht helemaal geen probleem en is het een kwestie van de loshangende kabel (opnieuw) te monteren in een wandcontactdoos? Kan dit kloppen? Ook qua kleuren? Of kan ik beter die loshangende kabel verwijderen, een andere kabel aanschaffen en daar vervolgens de boel mee koppelen? De splitter en de modem zelf komen inderdaad in de meterkast zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om toch nog even terug te koppelen: Ik heb het (naar wat ik het noem) ISRA-punt open gemaakt (nou ja, het was al open; hoefde alleen het dekseltje iets verder naar voren te klikken) en aan de hand daarvan het een en ander geprobeerd. Bijgevoegd in de eerste post een 'plattegrond' zoals alles lijkt te lopen. De laatste keer dat ik de bedrading heb bekeken was gisterenavond en kwam zojuist pas achter de kleurencombinatie van de kabeltjes. Ik lijk de PCE600P-NL POTS/ADSL Splitter dus niet goed aangesloten te hebben? Dat moet bij Line-in geen groen/oranje zijn maar groen-wit/groen? Het frappante is alleen dat er, in deze samenstelling, wel signaal is. Nou ja;
- Internet (hoewel maar 50/60%)
- Telefoon
- Televisie (hoewel op dit moment niet toegankelijk na heel kort even gewerkt te hebben) Klopt het dat in het 'ISRA'-punt de onderzijde slechts verbonden dient te zijn met 1 koperdraadje? Dank!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergat ik nog toe te voegen: Of dien ik de kabels in de splitter als 'twisted pair' aan te sluiten? Dus waar nu groen zit: groen + groen/wit beiden aansluiten
Waar nu oranje zit: oranje + oranje/wit beiden aansluiten
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat doosje helemaal links is met 1 draad aangesloten: de aarddraad. De connector op die aarddraad is zelf verder nergens meer op aangesloten en doet dus gewoon niets !
Andersom: de kabels die vanboven komen hebben ook geen collega's die van onderen komen. M.a.w. alle kabels lopen in dat doosje dood. Geen van de adertjes doet dus iets. Het bestaan van het hele dossje kun je feitelijk dus gewoon vergeten. Sloop het desnoods ! Blijkbaar zijn ze ooit wel aangesloten geweest wan in die groene hulsjes zitten lassen die de 4 relevante aders vanuit de meterkast aansluit richting de splitter. Rood en blauw gaan over in een groen paar en oranje en wit in een oranje paar. Van belang zijn de adertjes waar het signaal op staat ("de lijn"). Meestal zal dat het rode en het blauwe draadje zijn, wat verderop dus het groene paar vormt. Het oranje paar kun je in dat geval los laten bungelen. Het groene paar sluit je dus aan in de splitter bij het rode vlak met "lijn" erin. De connector bij het groene vlak is om je telefoon aan te sluiten. (kom ik zo op terug)
De aansluiting van de modem spreekt voor zich. In het bijzondere geval dat het lijn signaal via het andere paar binnenkomt dan moet je uiteraad het oranje paar aansluiten in de splitter en kan het groene paar los blijven hangen. Dan nog het aansluiten van de telefoon. Ook die wordt gevoed door 2 draden, en ook hier is soms een extra "overbodig" aderpaar in de draad aanwezig. Gebruik je zo'n telefoon stekker met 4 grote pinnen, sluit hem dan aan zoals op schema 3 van deze link:
http://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/projecten/wonen/alle_specials_wonen/elektra/schakelaar_en_aansluitschema_s/telefoonaansluitingen/telefoonaansluitingen.html De 2 kabeltjes uit het groene vlakje van je splitter sluit je in je stopcontact uiteraard op de corresponderende contacten aan. Dan moet het allemaal werken !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee... ! geen "twisted pair" !!!
Gewoon van de 4 draadjes er 2 gebruiken. De groene en de groen-witte, of anders de oranje en de oranje-witte. Het paar wat je NIET gebruik LOS laten hangen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kwaad is nog niet geschiedt :) Ik zal je post even uitgebreid doornemen. Wat ik overigens begreep, is dat de onderste kabel in het 'ISRA'-punt het signaal van KPN is. Niet het bovenste?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En zoals gezegd, in de tekening nam ik even aan dat onderzijde van het 'ISRA'-punt uitmondde in de wcd in de woonkamer, maar als dit dus juist de 'input' is (KPN), gaat dat niet op, en fungeert de bovenste kabel in het 'ISRA'-punt als 'output'. Wat weer raar is, want die gaat het plafond in en kan ik nergens terugvinden. Wellicht dus de telefoon-kabel van het pakket koppelen (bovenkant) van het ISRA-punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van wat ik uit je post kan opmaken (correct me If I'm wrong): 1. De groene hulsels verwijderen zodat er onderaan nog 4 kabeltjes overblijven: rood, blauw, wit en oranje.
2. Rood koppelen op 1A, Blauw koppelen op 1B (zodat ze 'collegas' worden van de bovenste 1A en 1B)
3. Bovenste kabels krijgen nu signaal. Stel dat deze bovenste kabel naar de WCD in de woonkamer loopt, zou daar nu verbinding op moeten komen. Dan is het daarna een kwestie van het modem aansluiten dmv de bovenste kabeltjes te verwijderen en de Rood/Blauwe kabels uit een telefoonkabel daar aan te koppelen. Connector vervolgens in het modem. Dat ongeveer? 1A boven en 1A onder hoeven niet ook nog extra met elkaar verbonden te worden in het 'ISRA'-punt? En wat te doen met die aarddraad? Zo laten zitten? Wit en oranje (boven en onder) dus los laten hangen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De telefoon loopt trouwens via het modem en moet dus daaruit worden aangesloten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Uhhhh.....
Mij gaat het inmiddels duizelen.... Als je er niet uit komt, dan is het wellicht handiger er iemand bij te halen. Die kan dan zelf meten en testen. Dat maakt het inschatten van de situatie een stuk eenvoudiger.
Met alle onzekere factoren is mijn hulp op afstand via het misschien niet de beste optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, oke. Dank. Bedoelde min of meer dat het hele tussenstuk (groene/witte draadjespakket) er dan uit kan worden gehaald, zodat alleen de bron (rood/blauw/wit/oranje) overblijft (zowel boven als onderzijde). Die dienen dan die aan elkaar gekoppeld te worden (collega's). De aarddraad zou dan gewoon blijven zitten. Tot slot nog een afbeelding bijgevoegd in mijn oorspronkelijke bericht om het visueel te ondersteunen (incl. plaatje uit handleiding modem).