Komen de dekkingsgraad afbeeldingen van de providers overeen met werkelijke dekking?

Hoe worden ze opgebouwd, met welke resolutie en komen ze in praktijk overeen (dus met gebruik consumenten telefoons)?

Dit naar aanleiding van dit artikel:
http://www.ipadhulp.com/handleidingen/welke-mobiele-telefonie-provider-moet-ik-kiezen/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal gebaseerd zijn op de kaartjes die providers hier zelf over uitgeven. Ik denk dat die kaartjes grofweg wel overeenkomen met de werkelijke dekking; een provider krijgt een enorme lading kritiek als ze de dekking mooier voordoen dan hij werkelijk is. En de dekking met GSM, 3G of 4G maken niet uit wel apparaat je gebruikt...

Antwoorden (1)

Nee, niet helemaal. De dekkingskaarten zijn op basis van het bereik van de masten van de providers. In veel gevallen wordt er ook nog rekening gehouden met de omstandigheden van het landschap waarin de masten staan. Bebouwing heeft een enorme impact op het bereik. Ben jij binnenshuis, is het bereik altijd iets of veel veel minder dan het bereik buitenshuis. Dit omdat je tussen muren staat. De dikte en materiaalkeuze heeft effect op de kwaliteit van het ontvangst. Zo werden gipsplaten vroeger versterkt met kippengaas waardoor een muurtje van gips in een ouder huis een enorme blokkade kan vormen ten opzichte van een gipsmuurtje in een modern huis.

Als je denkt dat dit het enige is, dan is er nog een belangrijke factor en wel de antenne in jouw smartphone. Bouwers van smartphones kopen of bedenken ontwerpen voor de antennes en deze zijn van groot belang voor het bereik. Denk aan Apple en alle problemen met het ontwerp van de antenne van de iPhone 4 die in de buitenrand zat. Een perfect ontwerp voor het ontvangst, maar ook een bron van kortsluiting. En dan zijn er nog de hoesjes die we er omheen doen en de broekzak of handtas waar de smartphone in zit.

Je merkt het al, die providers kunnen niet overal rekening mee houden. De kaarten zijn dus niet veel meer dan theoretische modellen. Gelukkig is het wel zo dat veel providers coulanceregelingen hebben wanneer je bijvoorbeeld binnenshuis geen bereik blijkt te hebben. Dan is overstappen naar een andere provider zonder boete in veel gevallen gewoon bespreekbaar.