Hoe kan eenvoudig een kleine telefooncentrale maken?

Bij onze toneelvereniging willen we gebruik maken van een telefoon die overgaat. De bedoeling is dat achter de schermen de telefoon op toneel gebeld wordt zodat deze ook daadwerkelijk rinkelt en stopt met rinkelen bij opnemen.

Voorheen hadden we een systeem waarbij dit liep via een klein kastje, maar dit werkt niet meer.

Kan iemand mij verder helpen of het mogelijk is hier eenvoudig een systeempje voor te bouwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
SimonV
10 jaar geleden
Als het een modern stuk is, zou je gewoon een mobieltje kunnen gebruiken?

Antwoorden (1)

Om een telefoon te laten rinkelen hoeft je alleen maar een wisselspanning van 25Hz en een volt of 50 op de draden te zetten (je moet ergens tussen de 40 en de 150V zitten; een telefoon is geen moeilijk ding op dat punt).

Tenminste, als hij echt moet rinkelen "tr-r-r-i-ngg" zoals hij vroeger deed. Als de telefoon een "bzzzzzzzzing" geluid moet geven, dan neem je 50Hz. Een volt of 24 is dan al voldoende voor geluid.

Je zou een 555'je, twee powertorretjes in balans en een omgekeerd gebruikte nettrafo kunnen nemen om zo'n spanning te maken (plus een voeding om het geheel uit te voeden). Veel stroom hoeft het niet te leveren.
Voor 50Hz heb je uiteraard alleen een gewone nettransformator nodig met een 24V secundaire.