Is een telefoonabonnement voor mij voordeliger dan prepaid?

Oké, ik heb al jaren geen mobiele telefoon gehad, zeker vijf jaar niet. Nu heb ik van alles gemist qua evolutie van de mobiele telefoon en weet ik niet zo goed wat het beste voor mij is.

Ik zou graag een smartphone willen. Nu zijn die best aan de prijs en dat heb ik er op zich best voor over, maar ik vraag me wel af of ik de volprijs dan het beste kan betalen en dan prepaid te bellen en sms'en, wat op zich logisch zou zijn omdat ik niet veel zal bellen en sms'en (volgens mij hoeft dat tegenwoordig niet eens meer met WhatsApp, wat gratis is). Internet wil ik wel heel graag. Is het prepaidtegoedje dan alsnog heel snel op? In 'mijn tijd', de tijd dat ik nog een telefoon had, was je beltegoed zó op als je internet gebruikte, maar dat is dus al zeker vijf jaar geleden. En wat nou als ik een abonnement neem, hoe goedkoop kan dat dan? Ik hoef dan ook veel minder te betalen voor de telefoon zelf.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
Ritsuka
10 jaar geleden
Informeer eens bij vrienden of die binnenkort een nieuwe smartphone kopen, en of je dan de oude mag overnemen voor een goedkoop prijsje. Zo kwam ik aan mijn telefoon.
Ritsuka
10 jaar geleden
Tegenwoordig heb je trouwens bijna overal wifi, ik heb alleen prepaid zonder internet, maar ik kan thuis, in de meeste treinen en op het werk op de wifi. En veel winkels bieden ook al internet aan tegenwoordig.
Dus als je niet continu online hoeft te zijn, zou ik dat doen.
Mensen weten van mij dat ik whatsapp soms wat later lees, als iets dringend is bellen of smsen ze mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, kijk aan! Daar heb ik nog helemaal niet bij stilgestaan, maar inderdaad, ik kan WiFi gratis gebruiken op veel plekken. Ja, dat weten mensen ook van mij. Voor de constante bereikbaarheid wil ik 'm niet.
Ritsuka
10 jaar geleden
Daarom gaf ik het maar even als suggestie, ik gebruik de telefoon ook alleen maar voor whatsapp en af en toe even facebook.
Whatsapp kost trouwens 0,89 per jaar of zo, maar is geen geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is echt niets in vergelijking met sms'jes sturen in een jaar denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop gewoon een smartphone via marktplaats, simlockvrij, dan houd je zoveel geld over dat je met gemak een klein abo kan betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat betalen voor WhatsApp wordt ook steeds uitgesteld. Eerst was het zomer 2013, daarna eind 2013 en nu is van de meeste gebruikers het al eind 2014. Maar veel mensen hadden al betaald toen ze nog één of twee maanden resterend hadden dus hadden ze uiteindelijk niks aan deze, onaangekondigde, verlening.

Antwoorden (6)

Als ik jou was zou ik het in Excel uitwerken. Of op papier!
Doordat er zo veel verschillende telefoons zijn, lopen de prijzen nogal uiteen. Iphone 5s voor bijna €700, of een samsung s2 plus voor €200. Datzelfde geldt voor de abonnementen met 500 mb internet of 2000 mb. 100 belminuten of onbeperkt.
Bedenk ook op welke plekken je internet nodig bent, op veel plekken heb je waarschijnlijk beschikking tot WiFi.
Daarbij komt nog, dat bij sommige abonnementen de toestellen lease zijn. Dus zijn ze niet van jou, en moeten ze aan het eind van je contract weer terug.
Er zijn dus veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat een abonnement goedkoper is. Als ik het zo hoor kan je bij Ben voor 3 euro per maand 120 minuten bellen. Dat is ruim voldoende en is niet zo duur. Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb dat abonnement.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt eraan.

Stel je neemt de Samsung Galaxy S4 Mini wit,
Bij t-Mobile krijg je dan -onbeperkt sms, 1GB internet en 90 Bel minuten (zelf instelbaar)- Dan betaal je al gauw €32-, p.m Maar als je een andere provider neemt zoals Ben, dan kom je weer goedkoper uit maar krijg je ook weer andere belminuten, internet etc. Ga voor je zelf eerst een lijstje maken van wat je wilt bijv:

-Telefoon: Iphone
-Belminuten-90 min.
Internet: 1GB
Sms- Geen

------

Ga dan op zoek naar providers, ga ze allemaal met elkaar vergelijken.
Bijv.

-T-mobile =€52-, p.m
Hi = €46 p.m
Ben = €38-,

-----
Zo ontdek je wie er goedkoper is voor de zelfde belminuten/sms/internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een abonnement afsluit waarbij je "gratis" een smartphone krijgt, is dit vaak een erg duur abonnement (dit is ook wel logisch, omdat de "gratis" smartphones die je erbij krijgt vaak los erg duur zijn). Als je niet heel veel gebruik maakt van je smartphone (bellen, sms'en, internetten zonder wifi) is het waarschijnlijk goedkoper om apart een abonnement af te sluiten.
Als je een "losse" telefoon koopt, en hierbij een abonnement wilt afsluiten, is het heel handig om eens een kijkje te nemen bij de abonnementen vergelijker van de consumentenbond, hiermee kun je precies zien welke abonnementen er allemaal zijn en welke het best bij je past.
Ook bij weinig bellen en smsen kan een abonnement al goedkoper zijn dan prepaid (vooral omdat internet vaak duur is zonder abonnement).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook een simonly nemen en daarnaast dan een telefoon kopen. Dat is vaker goedkoper. Sommige mensen verkopen nieuwe, gesealde telefoons op marktplaats?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steeds meer mensen kopen een losse telefoon in combinatie met een sim-only abonnement. Is dat voor jou geen optie? Afhankelijk van wat voor toestel je wil kun je kopen wat je wil. Daarnaast neem je dan een goedkope sim-only (simyo, simpel) en je kunt voor een tientje per maand internetten en bellen via je mobiel.