Is het netwerk van Simyo net zo goed als dat van KPN?

Simyo claimt op hun site dat ze het netwerk van KPN gebruiken en dat hun netwerkdekking net zo goed is dat dan van KPN-klanten. Dat klinkt vrij logisch aangezien Simyo ook eigendom is van KPN.

In de KPN winkel en via de chat op de KPN-website verteld men mij echter dat Simyo maar een deel van het KPN-netwerk gebruikt en dat KPN/Hi klanten altijd voorrang hebben boven Simyo/Rabomobiel/AH-mobiel/etc -klanten. En wanneer ergens bijvoorbeeld 12 zendmasten staan gebruikt Simyo er daarvan maar 3 terwijl KPN/Hi klanten vanaf alle masten worden bediend. Andere klanten zouden daardoor een minder goede ontvangst kunnen hebben of bij grote drukte op het netwerk zouden ze zelfs hun verbinding kunnen verliezen aangezien KPN/Hi klanten voorrang hebben.

Is dit aannemelijk? Of is het slechts een manier van KPN om klanten bij voorkeur aan hun 'duurdere' merken (KPN/Hi) te binden ipv de low-budget merken zoals Simyo en Telfort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
1K

Het beste antwoord

Wat de status van Simyo precies is als het om netwerk prioriteit gaat, weet ik niet. Maar het was destijds met Telfort vs KPN en Hi wel zo dat die onder een lagere prioriteit vielen. In de praktijk merk je het alleen wanneer je op een plek bent waar veel mensen zijn. Denk aan grote festivals of het voetbalstadion. Maar wanneer het zo intens is als het laatste voorbeeld, dan kom je er met KPN of Vodafone ook vaak zat niet door.

Kortom, aangezien de maximal netwerkcapaciteit zelden gehaald zal worden zal het verschil daar in de praktijk niet liggen. Het zal meer zijn bij evt. dienstverlening en de mogelijkheid om je gegevens na te laten zoeken in de winkel en het verschaffen van een vervangende simkaart, duo-SIM, het kunnnen verstrekken van bepaalde abonnementsdiensten, etc.

Wanneer je dus geen service nodig hebt, en Simyo jou een bundel kan aanbieden waar je tevreden mee bent, zul je daar in de praktijk dus net zo goed mee kunnen bellen als met een KPN-kaartje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zorgvuldig en uitgebreid