Is mobiel bellen naar 0900-nummers al goedkoper geworden?

Op 14-02-2013 kondigde de Opta aan dat mobiel bellen naar betaalde nummers (waaronder 0900-nummers) goedkoper zou worden per 1 juli. Zie ook deze link: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/11164/Beleidsregels-artikel-5-Besluit-Interoperabiliteit/

Is deze wijziging inderdaad al van kracht gegaan?
Of weet iemand waar ik die informatie kan vinden?

Alvast hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel. Dit gaat om de extra mobiel kosten. Niet de kosten van de service nummer. Maar ook daar gaat wat aan gebeuren.
http://tweakers.net/nieuws/88868/bellen-naar-klantenservice-vanaf-volgend-jaar-goedkoper.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Bekkums. Ik heb dat niet gehoord en gek genoeg kan ik het ook nergens vinden. Jij ook bedankt voor je reactie Moordigger. En voor de link ;)

Het beste antwoord

Bellen naar betaalde informatienummers (0900- en 18-nummers) met een mobiele telefoon wordt vanaf 1 juli 2013 goedkoper.

Je gaat dan net zoveel betalen als bij bellen naar een vast nummer. Vanaf juni 2014 mogen bedrijven met betaalde klantenservicenummers hun klanten die met zo’n nummer bellen geen extra kosten per minuut meer in rekening brengen. Bedrijven mogen dan alleen maximaal 1 euro per gesprek vragen naast de gewone belkosten voor dat gesprek.

Betaalde klantenservicenummers

Nu vragen bedrijven vaak aan hun klanten een apart 'informatietarief' per minuut, bovenop de belkosten. Dat mag straks niet meer. Het geldt zowel voor bellers die een eenmalige aankoop hebben gedaan als voor bellers waarmee een bedrijf een vaste klantrelatie heeft. 'Zo word je als klant niet geconfronteerd met een hoge rekening omdat je moet bellen naar een bedrijf waar je klant van bent', aldus minister Kamp van Economische Zaken. Bedrijven krijgen tot 13 juni 2014 de tijd om deze nieuwe regels in te voeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je hebt natuurlijk ook 0900 alternatieven op
http://www.0900alternatieven.nl/

en

http://www.zoek0800.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg nogal wat meldingen via e-mail over een nieuw antwoord op mijn vraag, en ook heel vaak dat jij je antwoord had uitgebreid. maar Maar ondanks alle moeite die je kennelijk hebt gedaan, is dit helaas geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel antwoord op je vraag gegeven die je wilde weten en de bron staat er ook bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik gelezen. Maar dat is een nieuwsbericht van dezelfde strekking als dat van de Opta op 14-02. Mijn vraag is of het inderdaad al van kracht is gegaan en waar ik die informatie evt. kan vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het op de site van de rijksoverheid staat,dan kun je er vanuit gaan dat het van kracht is gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar niet.
Ik heb ook een Xoip-nummer. Bij de tarieven staat nog steeds dat het starttarief 4,5 cent is en daarna kost bellen naar een Xoip-nummer maar liefst 80 cent per minuut! Schandalig zeg... Inmiddels heb ik de vraag ook op het forum van T-Mobile gezet. Tot nu toe alleen maar reacties van boze abonnees die bij "Overige kosten" bedragen zien staan die volgens hen niet kloppen. Van T-Mobile nog geen antwoord :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kun je het beste contact opnemen met OPTA want als iemand het moet weten,zijn zij het wel.
Je kunt daar ook je klachten indienen als providers zich niet aan de regels houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De OPTA bestaat niet meer. Althans, ze hebben de krachten gebundeld. Zie https://www.acm.nl/nl/organisatie/organisatie/de-autoriteit-consument-en-markt/ Ik denk niet dat het zin heeft, een klacht indienen. Bedrijven krijgen immers tot 13 juli 2014 de tijd om de nieuwe regels toe te passen. Daar kunnen ze zich voorlopig dus mooi achter verschuilen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké,ik zie dat dit sinds kort is. Je kunt wel contact opnemen om het één en ander te vragen,dan weet je exact hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaf als enige antwoord en ook al was het niet het antwoord wat ik zocht, je hebt ook de moeite genomen later nog feedback te geven op mijn reacties. Dank je wel. +10