Mijn 3G internet op mijn telefoon is heel traag, soms niet aanwezig, sinds we in huis geen internet/telefoon/tv meer hebben. Hoe komt dit?

We zijn sinds zondag afgesloten van alles in 1 pakket (dit wordt al opgelost) maar sinds die dag heb ik heeeeeeel traag 3G internet op mijn iPhone. Ik heb Hi en internet van KPN NL.
Goeievraag app doet het gelukkig redelijk goed.
Hoe komt dit en hoe los ik het op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het een heeft (gelukkig) niets met het ander te maken. M.a.w. je mobiele telefoon is niet afhankelijk van het feit dat je thuis geen Internet/TV/Telefoon aansluiting meer hebt. 3G (= 3e Generatie) internet verbindingen op je mobiel hebben 3 gradaties: UMTS, HSDA en EDGE. EDGE is de langzaamste van de 3. Als de veldsterkte van de dichtstbijzijnde mast op jouw mobiel zwak is dan zal het mobieltje voor internet automatisch omschakelen naar EDGE. Met EDGE heb je dan wel een internetverbinding maar die is qua bandbreedte zeer beperkt. Dat verklaard waarom je mobiel dan zo traag wordt, vooral als je data vretende apps wil draaien. In sommige regio's kan zelfs alleen 2G verbindingen voorhanden zijn. Dan kun je al eigenlijk nauwelijks je mail nog ophalen. (Er staat dan alleen een G in het display) Met een WiFi verbinding op je thuisaansluiting had je waarschijnlijk altijd snel internet op je mobiel en gebruikte je de 3G verbinding helemaal niet. Dat zou verklaren waarom je sinds het afsluiten van die mogelijkheid ineens het trage 3G EDGE ervaart. Kijk in je mobieltje in de instellingen of je de 3G kunt vastzetten op UMTS. Dat voorkomt dat je mobiel naar EDGE gaat schakelen en traag internet geeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100