Verbruikt een elektronische telefoon lader stroom als hij in het stopcontact zit zonder dat er een telefoon op aangesloten is? Zoja hoeveel ongeveer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
26K

Het beste antwoord

Een moderne lader is een schakelende voeding, een dergelijke voeding gebruikt zeer weinig als er geen telefoon op aangesloten is. Oudere adapters bestaan uit een simpele transformator met een gelijkrichter, deze transformators blijven wel behoorlijk wat energie gebruiken als er niets op aangesloten is.
Je kunt het verschil eenvoudig constateren als je voelt hoe warm de adapter blijft als er geen apparaat op aangesloten is.
Alle onnodig opgenomen energie moet als warmte afgestaan worden, dus een koude adapter gebruikt kennelijk zeer weinig stroom.
Een meting aan mijn eigen HTC adapter geeft aan dat minder dan 1 Watt opgenomen wordt, bij een kilowattuur prijs van € 0,30 kan hij dus 40 dagen voor minder dan € 0,30 in het stopcontact blijven. Bij het laden neemt het opgenomen vermogen toe tot ongeveer 7 Watt, nog steeds niet een grote stroomvreter dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor het zeer uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (2)

Ja, ongeveer net zoveel als dat er wel een telefoon is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, schakelende voedingen gebruiken veel minder als ze geen stroom hoeven te leveren.
Ja dat is zo. Geldt trouwens ook voor andere opladers zoals die van de laptop.
Ik weet niet hoeveel stroom het kost, maar in nederland gaat het om miljoenen euro's die verspilt worden aan de oplader die ongebruikt in het stopcontact blijven zitten.
1 oplader kost in principe niet zoveel, dat is 8 euro per jaar. Maar als iedereen dat doet wordt dat anders...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp de link van Elsevier niet, hij verwijst alleen maar naar het algemene nieuws.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, bij mij niet. Kan gebeuren.. In de onderstaande link staat ongeveer hetzelfde, hopelijk doet die het wel. http://www.energiewereld.nl/nieuws/opladers-kosten-miljoenen-aan-energie.aspx