Telfort vaste telefonie, brengt 5 eurocent in rekening als je een belpoging hebt gedaan, maar er niet werd opgenomen, mag dat?

Ik keek voor iemand online de nota door van Telfort. Het viel mij op dat ze mij diverse malen heeft gebeld op mijn mobiele nummer en ze geen contact met mij heeft gekregen, maar dat haar toch 5 eurocent in rekening werd gebracht (starttarief). Ze heeft een abonnement waarmee je voor 5 cent per gesprek naar vaste nummers kunt bellen in Nederland, ongeacht de duur van het gesprek. Naar mobiele nummers bellen kost 5 eurocent starttarief en vervolgens 17 eurcoent per minuut. Mijns inziens mag een starttarief toch pas in rekening worden gebracht als diegene die gebeld wordt opneemt?

11 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Je schrijft:
"Mijns inziens mag een starttarief toch pas in rekening worden gebracht als diegene die gebeld wordt opneemt?"

Dat lijkt mij ook.

In de algemene voorwaarden van Telfort vaste telefonie staat:

"Het starttarief geldt per gesprek. De gesprekken worden per seconde verrekend. Deze tarieven gelden voor bellen naar vaste en mobiele nummers binnen Nederland met uitzondering betaalde 08- en 09-nummers en betaalde service- en internetnummers en doorschakeldiensten (*21 en *61). "

'Gezond verstand' zegt, dat een 'gesprek' begint op het moment dat aan de andere kant wordt 'opgenomen'. Dat 'opnemen' kan ook zijn: het terechtkomen in een telefonische wachtrij of het terechtkomen in een keuze menu. Als je echter de telefoon neerlegt voordat de 'wektoon' ophoudt, dan zou geen geld in rekening mogen worden gebracht.

Als jouw stelling correct is, vraag ik me af hoe Telfort het begrip 'gesprek' definieert.
Computoon
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Als ik mijn mobiel niet opneem, krijgt de beller een melding: "deze mobiele telefoon is in gesprek, de ontvanger krijgt een sms, waarin uw nummer staat" of "deze mobiele telefoon wordt niet opgenomen........... (Ik bel mobiel via Vodafone momenteel). Stel dat dit als gesprek geldt, dan zou daarbij niet alleen het starttarief van 5 eurocent, maar ook belseconden in rekening moeten worden gebracht en dat is dus niet het geval.
joro
11 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Nee, als dat in hun voorwaarden staan waar de klant mee akkoord is gegaan, mogen ze dat starttarief in rekening brnegen. Ze moeten dat "gratis" bellen naar vaste telefonie toch ergens van betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekfluweel: Als ik jouw antwoord goed begrijp zeg je Nee maar... het mag wel. Dit is toch tegenstrijdig?