Ik heb getekend bij Vodafone voor een contract met Internet op basis van gemiddeld verbruik in NL. Opeens is dit niet meer het geval. Mag dat?

Anderhalf jaar geleden heb ik getekend voor een contract bij Vodafone, Bel+sms+web, incl 'onbeperkt' internet. Dit betekende, volgens het contract, het tienvoud (x10) van het gemiddelde verbruik binnen Nederland. Dit zou komen op ongeveer 2000MB.

Nu zit ik mijn rekeningen te bekijken en heb ik de afgelopen 5 maanden elke keer moet betalen, omdat ik nu een vast aantal MB (1000) heb. Hier heb ik vaak overheen gezeten en heb ik veel kosten gemaakt, maar dit is mij niet verteld. Ze hebben mij NIET gemeld dat het abonnement is gewijzigd.

(Wel weet ik dat in het nieuws is gekomen dat men de abonnementen veranderde)

Nu heb ik dus kosten gemaakt, over iets wat ik niet wist wat zo was en ook iets waar ik niet voor heb getekend.

Mag dit?

(neem aan dat meerdere Vodafone gebruikers dit hebben ervaren)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (2)

Vodafone mag alleen de abonnementsvorm veranderen wanneer jouw oude contract is afgelopen en jij een nieuwe afsluit bij hen. Contracten van 1 1/2 jaar bestaan niet bij Vodafone, het is dan een 2 jarig contract.
Daar mee pleegt Vodafone contract breuk en je kunt hen hier op aanspreken en verantwoordelijk voor stellen.
Je kunt natuurlijk zelf contact opnemen met Vodafone om eerst eens te horen wat zij te vertellen hebben over de verandering, maar ik zou wel adviseren om eens contact met de Consumentenbond op te nemen.
Ben je geen lid van de Consumentenbond dan zal men je wel met tips ter zijde staan en jouw vragen beantwoorden tot een bepaald niveau, maar ik kan ten zeerste aanraden om een lidmaatschap te nemen bij hen, ik heb zelf door bemiddeling van de Consumentenbond een hele mooie hoeveelheid geld terug gekregen van verschillende bedrijven die een eigen kijk hebben op de wetgevingen in Nederland, dus het geld zekers meer dan waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Een plus, behalve voor je advies om lid te worden van de Consumentenbond. Na vele jaren lidmaatschap, nam ik (voor het eerst) deel aan een collectieve actie. De bond heeft helemaal niets voor me gedaan. Op een bepaald moment schreven ze dat de actie "succesvol was beëindigd". Ik heb nog vele keren moeten bellen en schrijven voordat ze voor mij iets gingen doen...
Wat de emmer deed overlopen was een contributieverhoging waarbij je moest gaan betalen voor de info op hun website. Dat gebeurde in het geniep, want de leden werden er niet over geïnformeerd. Zelfs Radar heeft er nog aandacht aan besteed. Nee, voor mij geen Consumentenbond meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Info op de website van de Consumentenbond bekijk ik toch nooit en dus betaal daar ook niet voor, ik lees de gids die men uit brengt en bel ze op als er problemen zijn welke tot nu toe elke keer tot volledige voldoening is opgelost.
Om je een indicatie te geven, alles bij elkaar heeft de Consumentenbond mij toch meer dan 9000 euro opgeleverd in een kleine 4 jaar tijd. Persoonlijk ben ik daar zeer tevreden mee zo als je kunt begrijpen.
Maar goed, verschillende mensen, verschillende wensen :-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Mooi dat ze voor jou veel hebben gedaan, maar mijn ervaring is dus heel anders. En die gedachte van "niet betalen voor hun website, want daar kom ik nooit", had ik ook. Alleen werd, zonder enige aankondiging, de contributie verhoogd, waarbij je een x-bedrag moest gaan betalen voor.... juist: de website!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook, ik ben ook helemaal niet tevreden over wat ze voor je doen. Toen ik eens een flink akkefietje had kwamen ze met adviezen die ik ook zelf wel kon googlen. Ze helpen je helemaal niet meer dan dat. En maar jaren en jaren betalen. Alleen een telefonisch advies over een dure manier om je te helpen waarbij je eerst zelf moet betalen (geschillencommissie). Ze bellen echt niet even voor je met dat bedrijf.
Dus als ik het goed begrijp zijn de voorwaarden van het abonnement na ongeveer een jaar tijd veranderd.

Ik raad je aan om de algemene voorwaarden van je abonnement door te nemen. Daar kan namelijk in staan dat Vodafone gerechtigd is om na verloop van tijd de voorwaarden aan te passen. Daar zal ook in staan of Vodafone dat schriftelijk moet bevestigen en wat jouw rechten zijn om daarmee akkoord te gaan.

Met andere woorden, niemand die niet JOUW contract en de algemene voorwaarden heeft gelezen, kan hier oprecht antwoord op geven.

Stel dat Vodafone dit wel mag doen volgens de voorwaarden in je contract of de algemene voorwaarden, dan is het nog de vraag of de voorwaarden wetsoverschrijdend zijn.

Veel algemene voorwaarden overschrijden de rechten die jij als consument hebt en het wetboek is in Nederland nog altijd leidend in deze. Echter moet je dan ook je recht gaan halen. Dan kan je aan de ene kant kijken of je iets hebt aan een consumentenbond, en anders indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, of je deze erop kan zetten. Ook dat is iets dat alleen met nader onderzoek vastgesteld kan worden.

Tot slot bestaat nog altijd de kans dat het om een menselijke fout gaat. Dat is zelfs de grootste kansmaker als ik dit zo hoor. Bel Vodafone gewoon eens op en vraag even na hoe dit zit. Als ze een fout hebben gemaakt ken ik Vodafone goed genoeg om te weten dat ze het probleem zo snel mogelijk recht zullen zetten.