Hoe SMSen aziaten?

Ik weet dat ze op een pc met een touchpad de karakters tekenen (of schrijven, ik weet niet hoe dat heet), maar hoe SMS'n ze?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Telefoons

Het beste antwoord

Ik mag mn vorige antwoord niet bewerken, vandaar een nieuwe post:

In China kent men twee verschillende manieren om Chinese karakters vast te leggen: grafisch door het karakter 'te tekenen' of fonetisch door de uitspraak van het karakter op Westerse wijze te typen.

Fonetische methode
Bij de fonetische methode (dat noemen ze 'pinyin' ) typen ze het Chinese karakter in westerse letters. Wil je bijvoorbeeld 'hemel' schrijven, dan typ je 'tian' en dan krijg je alle karakters te zien die 'tian' betekenen. Zoiets als invoegen symbool dus. Bedreven typers weten ook wat de code voor de toonhoogte is, en kunnen dan bijv. 'tian3' typen om het aantal getoonde karakters te beperken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal dan wel een zelfde soort constructie zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze hebben heel veel tekens, maar maar een paar klanken... Denk dat ze daar wel iets mee hebben verzonnen, doen ze volgens mij met pc's ook.