Is het wettelijk toegestaan om in een bedrijfstelefooncentrale 112 om te leiden naar de bhv-er of beveiligingsfunctionaris?

Op mijn werk had ik een discussie met een BHV-er dat het eigenlijk handig is dat wanneer men 112 belt dat automatisch ook de BHV-er dit komt te weten. Nu is de telefooncentrale te programmeren en vraag ik me af of het wettelijk is toegestaan dat wanneer men 112 op een willekeurig toestel belt men eerst bij het toestel intern uitkomt en dat dan de beveiliging uit naam van de persoon in nood 112 belt. Voor de BHV-ers zouden we dan een poel van mobiele telefoons hebben dat er altijd 24 uur per dag iemand bereikbaar is om actie te ondernemen is. Zo kan ook de beveiliging van het gebouw op de hoogte worden gesteld waardoor men ook de alarmdiensten goede toegang kan verschaffen tot het gebouw en hen begeleiden naar de juiste verdieping/kamernummer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het wel zo handig? Bij levensbedreigende situaties hangt een leven af van de BHV'er. Als die zijn werk niet goed doet of even de telefoon vergeet/negeert...

Het beste antwoord

Volgens mij mag dat niet en lijkt het me ook levensgevaarlijk want 112 wil vaak melders aan de lijn houden om meer info te krijgen of om te kunnen begeleiden.
Bij ons is de "huisregel": 1 persoon belt 112 en 1 persoon belt het interne alarmnummer om de BHV te activeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is niet te doen. Hierdoor kan nodeloos tijd worden verspilt. Er behoort in een bedrijf een protocol te wezen hoe om te gaan met calamiteiten en daar behoort iedereen van op de hoogte te zijn en zich aan te houden.