Vanaf wanneer kan en wordt er gesms't in Nederland?

Ik lees op internet dat het al vanaf begin jaren 90(ca. 1993) al kan, maar ik kan mij niet herinneren dat we dat toen al met z'n allen deden. In mijn geheugen is het ongeveer vanaf het jaar 2000. wat is waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
3.6K

Antwoorden (1)

Het eerste GSM-gesprek werd in 1990 gevoerd in de VS, in Nederland werd de GSM pas in 1992 geïntroduceerd.

Het eerste 'echte' sms bericht werd vervolgens verstuurd in Engeland op 3 december 1992 door de Britse monteur Neil Papworth. Hij stuurde een kerstwens naar een collega en schreef 'Merry Christmas'.

Een aantal jaren laten, in 1996, werd het eerste SMS bericht verzonden in Nederland.

Het SMS-en is vervolgens explosief gegroeid eind jaren 90 en in 2000 weden wereldwijd al 17 miljard SMS berichten verstuurden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Het eerste GSM gesprek was in 1991 in Finland. Neil Papworth was een test engineer bij een telecombedrijf (monteur klinkt wel wat raar) die de eerste SMS stuurde vanaf een PC, want vanaf telefoons een SMS sturen was nog niet gebruikelijk. Dat komt omdat SMS bedacht was om vanuit de centrale een bericht te sturen bv dat er een voicemail was. Pas later werd de SMS van telefoon naar telefoon ingevoerd. In 1996 waren er in ieder geval nog telefoons die het niet konden, in 1997 kocht ik een telefoon die dat wel kon. De schermpjes waren toen ook nog niet zo groot, 2 regels van maar een paar tekens, en ook T9 was er nog niet, dus vandaar dat SMS nog niet zo populair was.