Hoe werkt internationaal bellen binnen Europa? Gaat dit via een satelliet of gaat dit gewoon via de telefoonkabel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
2.2K

Het beste antwoord

Dat gaat via kabels.

Het eerste (en het laatste) stukje hangt ervan af hoe je belt.

Als je mobiel belt, gaat het eerste stuk via radiogolven tot de eerste zendmast. Daarna gaat het via kabels verder.

Als je via Internet belt (VoIP), gaat een zo groot mogelijk deel via het Internet, en ook dat loopt via kabels. Pas dicht bij de andere partij wordt het signaal overgekoppeld van het Internet naar het gewone telefoonnetwerk - maar ook dat zijn kabels.

Als je via een traditionele vaste lijn belt, gaat het vanaf het begin via kabels.

Toegevoegd na 4 minuten:

Bellen via een satelliet is veel duurder dan bellen via een kabel. Daarom geeft de telefoonmaatschappij de voorkeur aan kabels.

Bellen via de satelliet heeft daarnaast een groot nadeel voor de beller: het signaal wordt namelijk erg vertraagd.

Dat komt doordat communicatiesatellieten in geostationaire banen hangen. Dat wil zeggen: op ongeveer 36000 km hoogte.

Het signaal moet daarom eerst 36000 km omhoog om bij de satelliet te komen, en dan weer 36000 km omlaag om in het andere land op de grond te komen. Dat is al minimaal 72000 km - en eigenlijk nog wat meer vanwege, zeg maar, de stelling van Pythagoras.

De lichtsnelheid is 300 duizend km/s. Voor die 72000 km heeft het signaal dus ongeveer 0,25 s nodig. Dat geldt ook voor het signaal dat van de andere kant naar jou terugkomt.

De totale vertraging wordt daarmee ongeveer een halve seconde. Dat is veel - als jij iets zegt en de ander zegt instemmend "hm", of "ja", of "klopt" of zo, dan hoor jij dat niet op het moment dat hij dat zegt, maar een halve seconde later - en dat is best irritant.

Als jij dus belt en je merkt dat die vertraging er *niet* opzit, dan weet je dat je niet via een satelliet belt.

Toegevoegd na 5 minuten:

Overigens: ook het meeste intercontinentale telefoonverkeer gaat via kabels. Er lopen enorm veel kabels dwars over de Atlantische Oceaan, de Pacifische Oceaan, en langs de kustlijnen van alle continenten.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat gaat via de sateliet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ik naar Italië bel, of naar Duitsland, gaat het grotendeels via Internet. De rest gaat via de kabel.
bamibal
12 jaar geleden
Een onderbouwing van je antwoord zou mooi zijn.
Telefoonverbindingen verlopen via allerlei verschillende wegen, behalve de koperen telefoonkabel wordt ook glasvezelkabel en microgolf straalverbindingen gebruikt.
Zelfs binnen Nederland loopt één telefoongesprek al via diverse verbindingsmogelijkheden, dus ook voor Europese gesprekken zullen meerdere kanalen achter elkaar gebruikt worden.
Op de foto een afbeelding van de straalverbinding antennes op de zendmast van Wieringen, op alle zendmasten in Nederland kun je verscheidene van deze horizontaal gerichte schotelantennes vinden.
Deze verbindingen worden voor telefoongesprekken, radio, televisie en computersignalen gebruikt.