Hoeveel data gebruikt navigatie op een mobiele telefoon ongeveer?

Sinds een dik jaar heb ik nu een smartphone met navigatie. Ik gebruik de navigatie regelmatig (maar niet extreem vaak).

Nu zijn alle providers bezig met het verminderen van de gebruikte data en probeer ik een kostenafweging te maken tussen doorgaan met de telefoonnavigatie of toch eens nadenken over een echte navigatie.
Vandaar mijn vraag: Hoeveel data zal de navigatie gemiddeld per uur verbruiken?
(in Nederland)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
6.9K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende antwoorden mogelijk op deze vraag.

Enerzijds heb je systemen zoals bijvoorbeeld Google navigatie, het laden van 1 kaartje van je directe omgeving behelst daarbij al gauw meerdere honderden kilobytes, een autoritje dat je met zo'n navigatiesysteem rijdt zal dus al gauw in de tientallen megabytes gaan lopen, als je dan met een nieuw abonnement van een bedrijf zit waar je nu ineens nog maar 100 megabyte per maand kunt gebruiken dan zit je daar al heel gauw op.

Een navigatiesysteem als Nav'N Go Igo dat bijvoorbeeld op mobiele telefoons draait (net als overigens bepaalde andere software, zoals TomTom voor mobiele telefoons) is in zijn geheel geladen op de opslagmedia (bijv. geheugenkaart) van je telefoon, dat is dan inclusief kaartmateriaal en een database met aanvullende gegevens die het mogelijk maakt om de navigatiesoftware effectief te gebruiken om te navigeren.

Bij dergelijke voorgeïnstalleerde software is alleen GPS vereist om daadwerkelijk van A naar B te rijden en dat is uiteraard kosteloos en vereist geen actieve dataverbinding. Enige nadeel van dergelijke software is natuurlijk wel dat er een kostprijs aan verbonden is voor het aanschaffen, soms zelfs is een abonnement vereist. Daartegenover staan dan vaak wel abonnementen waar updates in verwerkt zitten van het kaartmateriaal.

Heel in het kort, een gemiddeld navigatiepakket dat 'on the go' zijn kaartmateriaal moet downloaden zal ettelijke megabytes, tientallen, per uur gebruiken tijdens normaal gebruik, bij een laag maximum aan je abonnement is dat zeker niet aan te raden.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S., mijn ervaring met het soort systeem waarbij je de kaarten hebt opgeslagen op je telefoon is uitstekend, je komt met een dergelijk systeem goed van A naar B, zelfs als je je telefoon op vliegtuigmodus hebt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Navigatie werkt met GPS signaal en zal dus geen data verbruik kosten, hoef je je dus geen zorgen over te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zomaar te zeggen, dat hangt er helemaal van af wat je er allemaal mee doet.

Er zijn echter apps die het voor je bijhouden.
Voor Android telefoons -->download Droid STats
Voor iPhone --> download Dataman!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En voor Nokia?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is Nokia een Android toestel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, it's Symbian
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, daar kan ik zo gauw niets over vinden. Symbian apps waren altijd al wat lastig. Misschien als je 'stats' intypt in de 'store'?
Wat ik weet uit ervaring is dat iPhone geen internet gebruikt terwijl ik TomTom aan heb. TomTom is wel een groot bestand (1,2 GB) en heeft alle kaarten van Europa al in de telefoon. Thuis als je WiFi verbinding hebt of iets dergelijks kan je de kaarten updaten voor veranderingen. Dus als je toevallig een iPhone hebt, je telefoon zal geen één KB gebruiken ;)

GPS gebruikt trouwens ook geen internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan je mobiel. Als je Nokia hebt kun je gratis kaarten downloaden die je dan voor navigatie zonder dataverbruik kunt gebruiken.