Wie weet waar de knop op de oude (draaischijf) telefoons voor diende?

Vroeger had je op de telefoons een apart knopje zitten die je kon indrukken, maar echt niemand schijnt te weten waar dat knopje nou voor was...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
3.5K

Antwoorden (1)

de vroegere telefoons met een kiesschijf hadden veel minder mogelijkheden dan we vandaag gewend zijn. Er was geen 'sterretje' noch 'hekje', en geen 'herhaal'-knop. Toch bestonden er toen ook (prille) telefooncentrales voor binnen een bedrijf, eigen centrales. Welnu, dat kleine witte knopje was bedoeld om 'door te verbinden'. Op het gewone net was zo'n telefoon aangesloten met twee draden en had dat knopje geen enkele functie. Maar bij een bedrijfs-telefooncentrale was er een derde draad, de aarddraad. En met dat knopje bracht je 1 van de beide andere draden even op aardpotentiaal. De centrale plaatste daarop dan het lopende gesprek in wachtstand, en gaf terug kiestoon. Nu kon je een ander binnennummer kiezen en het lopende gesprek naar dat andere nummer doorverbinden. Het was dus een 'aardtoets', om gesprekken door te verbinden bij een binnencentrale.