waar blijft een smsbericht als de ontvangende mobiel geen bereik heeft; en voor hoelang blijft het daar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
5.2K

Het beste antwoord

Het SMS-protocol staat toe, een geldigheidsduur mee te geven.

De SMS wordt door jouw telefoon doorgestuurd naar jouw provider. Jouw provider stuurt de SMS door naar de provider van de geadresseerde. Die provider probeert de SMS af te leveren.

Zolang dat niet lukt, blijft de SMS opgeslagen bij de provider van de geadresseerde.

De maximale tijd dat de SMS daar opgeslagen blijft, is de tijd die in de SMS is aangegeven.

Bij sommige toestellen (zoals mijn vorige mobieltje) kun je zelf die tijd instellen. Meestal heb je keuze uit een beperkt aantal voorgedefinieerde keuzes. In mijn geval was dat, als ik me goed herinner: een uur, drie uur, een dag, een week, en 'maximaal'. Maximaal betekent dat de provider van de geadresseerde mag bepalen hoe lang de SMS daar opgeslagen blijft.

Overigens is het ook mogelijk dat de provider van de geadresseerde een 'maximaal' heeft ingesteld die vrij kort is, bijvoorbeeld slechts drie dagen. Dan kun jij als verzender wel opgeven dat jouw SMS-je gedurende een week moet worden opgeslagen, maar die provider zal die tijd dan beperken tot zijn maximum - drie dagen in dit voorbeeld.

Bij veel toestellen is het niet (meer) mogelijk, zelf de geldigheidsduur van je SMS in te stellen. In dat geval verstuurt jouw mobiel een SMS altijd met de geldigheidsduur 'maximaal', en zal het dus de provider van de ontvanger zijn die bepaalt hoe lang hij het SMS-bericht bewaart. Dat kan dan per provider verschillen; reken op een week als meest voorkomende ingestelde waarde.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer verhelderend, duidelijk, uitgebreid

Andere antwoorden (1)

Een SMS bericht dat nog niet is doorgegeven blijft ongeveer een dag op de server van de provider staan en wordt alsnog doorgegeven als de ontvanger inschakelt.
Hoe lang precies zal van de provider afhangen.