Technisch gezien klopt bovenstaand wiki verhaal!

Ik probeer het makkelijker uit te leggen. Want eigenlijk zet je een soort telefoongesprek op. Dan kun je hier zien wat er echt gebeurt...
http://www.vodafone.nl/zakelijk/producten_en_diensten/netwerk_en_dekking/hoe_werkt_ons_netwerk/

Jij typt een SMS bericht en stuurt dit naar 0612345678 bv.

In je telefoon bij SMS opties staat een service centrale nummer. Dit nummer is eigenlijk het telefoonnummer waar je telefoon heen belt als jij een sms wilt sturen. Jou telefoon maakt verbinding met de mast en stuurt de informatie die jij in je SMS hebt gezet inclusief het afleveradres... 0612345678

De mast stuurt de gegevens naar de HLR (zeg maar telefoon centrale) deze kijkt bij welke provider nummer 0612345678 zit en stuurt de informatie naar die centrale.

In de HLR staan alle nummers van het netwerk geregistreerd, met de netwerkmast waar de telefoon verbinding mee heeft. En stuurt de informatie naar de betreffende mast.

Die mast belt met het sms centrale nummer naar de ontvangende telefoon en stuurt op de achtergrond de informatie die in de SMS staat. Als de hele SMS is ontvangen hoort de ontvanger de SMStoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mobiel maakt verbinding met de server van je provider(je weet wel z'n hoge mast) die stuurt het naar een sataliet daarna weer naar z'n hoge mast waar de mobiel het dichtst bij is en dan hèb je je sms
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sms wordt normaal gesproken getransporteerd over het signaleringskanaal en kan daarom afgeleverd worden aan de gebruiker terwijl deze een mobiel telefoongesprek
voert. Het is ook mogelijk om de sms-berichten te versturen via GPRS en daarmee sneller en zonder het signaleringskanaal te gebruiken sms-berichten te transporteren over het mobieletelefoonnetwerk.

Sms-berichten worden vanuit de mobiele telefoon naar de berichtencentrale (Engels: SMSC) gestuurd. Deze slaat het bericht op en poogt meerdere keren het bericht af te leveren. Na een in te stellen tijd (standaard 3 dagen) wordt het bericht gewist. Het is mogelijk om een bevestiging van de aflevering van een sms-bericht te verkrijgen van de berichtencentrale.