Waar komen de tonen vandaan die je hoort als je telefoneert? Dus de bezet-toon, de kiestoon etc.?

Het geluid zal 'op de lijn' zitten, maar is het ooit ergens opgenomen en wordt het vandaar steeds afgespeeld? En klinken de kies, -bezet, en 3-toon overal ter wereld hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, +.

Het beste antwoord

De tonen worden op dat moment dat ze nodig zijn gegenereerd. Voor grote systemen draait een toongenerator. De hoogte, puls/toonlengte, duur en amplitude van deze tonen zijn door de telecom vastgelegd. Als je een nieuw apparaat op de markt brengt, moet je dit apparaat bv door de KEMA (heet dat nog zo?) laten keuren.

Het grappige is, dat als je aan de telefoonlijn gaat meten, de tonen van de KPN/telecombedrijven zelf niet aan hun eigen specificaties voldoet... Om antwoord te geven op je vraag: de tonen zouden hetzelfde (per land) moeten zijn, maar dat zijn ze geenzins.