Wat voor straf staat er op het kopen van een gestolen blackberry?

Ik ben een minder jarige en ik ben in het bezit van een vermoedelijk gestolen blackberry omdat ik laatst een instant message kreeg die zei dat ik deze black ik berry gestolen had... Wat moet ik doen/ hoe erg is deze situatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
2.1K

Antwoorden (8)

Om zelf problemen te voorkomen zal ik toch contact opnemen met de politie en het verhaal uitleggen. Als de blackberry nou toch blijkt gestolen valt dit onder heling in het strafrecht. Als je nog nooit met justitie in aanraking bent gekomen en aangezien je minderjarig bent zal je hoogst waarschijnlijk een taakstraf krijgen van 20 uur. Bijvoorbeeld helpen in een bejaarden centrum of vegen met een schoonmaakdienst. Je zal doorgestuurd worden naar bureau halt.

Een gestolen blackberry kan makkelijk achterhaald worden met het altijd aanwezige IMEI nummer. Ga naar de politie om de situatie niet erger te maken.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je niet wist dat de blackberry gestolen was gewoon naar de politie gaan en het uitleggen.
Het kopen van gestolen voorwerpen is alleen strafbaar als je het wist of er duidelijke aanwijzingen waren waardoor je het had kunnen weten (zoals een beel te lage prijs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de wet is het alleen strafbaar om een gestolen item te kopen als je weet of het vermoeden hebt dat het gestolen is.
nu je weet dat je blackberry gestolen is kun je 2 dingen doen.
* zoals het hoort de blackberry naar de politie brengen. als je zegt dat je niet wist dat het gestolen was toen je het kocht zullen ze je niet straffen.
* de blackberry zelf houden, opgepakt worden door de politie en straf krijgen

(het spreekt voor zich lijkt me)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon netjes naar de politie gaan.
Je hebt t product gekocht.
Je wist niets van een gestolen mobiel. Volgens de wet is dat bedrog.
Misschien kun je zelf nog gegevens geven over de verkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je dat bericht gestuurd! Geef mn Berry terug!!

Nee, flauwe grap. Naar de politie gaan is het beste, want elke telefoon zend telkens een eigen unieke code uit. Je hebt dus 2 sporen die naar je toe kunnen leiden je eigen simkaart (je ping is aangekomen, te achterhalen omdat telefoon gegevens zeker 5 jaar bewaard worden) en ook nog de telefoon zelf. De telefoon zend standaard een unieke code uit, gedurende de hele dag! Elke keer als je je aanmeld bij een andere antenne, elk telefoontje, sms, dataverbinding etc).

Kan je nagaan hoe laks de politie is als je in elkaar geslagen wordt voor een telefoon, want ze kunnen binnen 5 seconde zien waar je bent. Zogenaamd hebben ze de middelen niet, totdat er een agent zn telefoon hardhandig kwijtraakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de politie voordat er nog meer problemen ontstaan. Als je het echt niet wist of kon weten is er weinig aan de hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet je doen:

Naar de politie gaan, de blackberry teruggeven, de gegevens doorgeven van degene van wie je het gekocht hebt, aangifte doen van oplichting en je geld terugeisen van de verkoper.

Hoe ernstig is de situatie:

Als je bovenstaande doet, niet ernstig, wel vervelend.
13 jaar geleden
Heling is een misdrijf en strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht. De meeste mensen kennen de term ‘heling’ wel maar als je vraagt of ze het kunnen uitleggen, dan valt dit niet altijd mee. Wanneer je gestolen goederen in ontvangst neemt of verbergt terwijl je weet dat deze gestolen zijn, dan is het voor de meeste mensen vrij duidelijk dat dit strafbaar is.

Opzetheling
Je gaat bijvoorbeeld met een vriendin een winkel in en deze pikt twee zonnebrillen. Eenmaal buiten de winkel vertelt ze jou dat ze brillen heeft gestolen en ze geeft jou er ook een. Je neemt een bril in ontvangst waarvan je weet dat deze van een misdrijf (winkeldiefstal) afkomstig is. Je maakt je dan schuldig aan heling. Dit noemen we opzetheling, want je wist dat het spul gestolen was. Het is strafbaar gesteld in artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht en er staat maximaal 4 jaar gevangenisstraf op.

Schuldheling
Opzetheling is voor iedereen vrij duidelijk. Naast opzetheling kennen we schuldheling. Dit is strafbaar gesteld in artikel 417bis van het Wetboek van Strafrecht. Bij schuldheling wordt het een stuk lastiger. Bij opzetheling moest je ervan op de hoogte zijn dat goederen van een misdrijf afkomstig waren (diefstal, oplichting, verduistering etc.), terwijl er bij schuldheling sprake van moet zijn, dat je redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het van een misdrijf afkomstig was. Op schuldheling staat 1 jaar gevangenisstraf.

Op Imei nummer van je BB kan de politie zien of het toestel inderdaad gestolen is. Dit nummer kun je achterhalen door *#06# in te toetsen op je telefoon.

Als je toestel van heling afkomstig is, ben jij verplicht je toestel af te geven, zonder dat je je geld terug krijgt. Dit zou je dan moeten terug halen bij de verkopen eventueel met behulp van de politie.