Wat is het verschil tussen Android OS en Windows Mobile voor je mobiele telefoon in gebruik van je smartphone?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.9K

Het beste antwoord

Het grote verschil is de fabrikant. Van Android wordt beweerd dat het open source is, en tot op zekere hoogte is het dat ook, maar ook dáár worden er eisen aan ontwikkelaars van apps gesteld.

Verder is de opbouw van de kernel van het besturingssysteem totaal verschillend; zo draait Android vanuit een uit Linux opgebouwde structuur in tegenstelling tot Windows Mobile dat (bijna) een poort is van de 'grote broer' Windows 2000.

Verder moet je rekening houden met het feit dat Microsoft, fabrikanten van Hardware en ontwikkelaars van software gestopt zijn met het ondersteunen en ontwikkelen van 'Windows Mobile'. De laatste versie hiervan is WinMo 6.5.

Er is wel een maar: Als je vanuit je bedrijf/organisatie bijvoorbeeld met buitendienstmedewerkers of monteurs moet communiceren, dan zijn de ervaringen van bedrijven nog steeds dat een op Windows Mobile gebaseerde pda het beste werkt om afspraken en/of storingen naar de monteurs door te sturen.
Vergelijk het met een bedrijf dat storingen aan cv-ketels oplost, of een koeriersbedrijf. Op dit moment zijn er bijna nog geen grote bedrijven die hier Android voor gebruiken. Dit heeft natuurlijk ook te maken met grote investeringskosten, maar ook nog met een -tot op heden niet bewezen betrouwbaarheid.

In je vraag heb je het specifiek over Windows Mobile. Kan het ook zijn dat je het nieuwste pareltje van Microsoft bedoelt? Windows Phone 7 genaamd? Dit is in Q4 vorig jaar uitgerold, en op dit moment zijn er een viertal modellen telefoons welke daar mee werken.

Verwacht wordt dat WinPhone 7 een van de grote drie gaat worden. Maar pas als ook de Nederlandse ondersteuning volledig is, valt hier wat zinnigs over te zeggen.

Het verschil tussen Phone 7 en Android is dat Phone 7 gebruik maakt van 'Tiles' als interface. Spreekt je dit niet aan dan is dat denk ik al een van de grootste struikelblokken. Verder is de onderliggende structuur van Phone 7 gebaseerd op Silverlight.

Als cliche de verwijzing naar de 3 wiki links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je ongetwijfeld al weet is dat :
- Android OS een open source community heeft
- Windows Mobile ontwikkeld is door een commercieel bedrijf

De verschillen zijn wat gebruik betreft zijn :
- Android is open source en daarom zullen er meer apps ontwikkeld worden. Ook dit leid tot een verbeterde en creatieve producten.

- Google products. Google (bedrijf achter Android) heeft tal van producten die gebruikt worden (gmail, google voice, maps, ..) worden ge-port naar de smartphone. Hierdoor wordt het comfort verhoogd.

- Android is een standaard product wat door de community onderhouden zal worden en op zoveel mogelijk hardware geschikt gemaakt zal worden.