In het mobieltje staat software waardoor je geen simkaarten van een andere provider kunt gebruiken. Door het mobieltje aan te sluiten via de USB poort van een laptop met de juist software, wordt het mobieltje 'gehackt'.

Als jij een mobieltje hebt met een simlock, is je provider verplicht een jaar na aankoop die unlockcode GRATIS aan jou te verstrekken. Die code zorgt ervoor dat de software van simlock wordt vrijgegeven, zodat je er alle simkaarten in kunt stoppen. In de praktijk is het vaak een drama om die gratis unlockcode te krijgen. Ik heb ervaring met verschillende providers maar bv een KPN moest ik 4 x om de unlockcode vragen om vervolgens te horen te krijgen dat ze hem niet meer hadden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een blokkade die ze uit kunnen schakelen met een pincode, was het vroeger vaak nog een universele code tegenwoordig vaak een toestel gebonden combinatie die ze verkrijgen door je imei nummer te versleutelen met een wachtwoordprogramma.

Bij vodafone kan je de unlockcode binnen een jaar kopen (€50-€100) en zijn ze na een jaar gratis (verplicht volgens de wet) !

Heb laatst van 6 oude vodafone telefoons de code's op gevraagd die ik allemaal netjes binnen 48uur via de mail terugkreeg!

Krijg je het unlocken nou niet gedaan met de code en beschrijving dan kan je op www.youtube.com voor de meeste telefoons wel een filmpje vinden die het stap voor stap uitleggen....

Hierbij geven ze vaak ook nog nummers of webadressen waar je tegen een vergoeding je unlockcode kan krijgen, trap daar niet in 95% is namelijk oplichterij! Er zijn wel bedrijven die het doen en ook codes gratis te vinden maar dat is voor de meeste een onbegonnen zoektocht met veel virussen teleurstelling en oplichterspraktijken...

Er zijn ook telefoonwinkels die het voor je doen is vaak wel duurder dan op internet maar mislukt het dan kan je altijd terug, en is vaak goedkoper dan het unlocken bij je provider!

Succes