Neemt de bluetooth nu echt zoveel meer energie op van de accu?

Ik heb een Nokia N97 mini, en als ik de bluetooth inschakel en in laat staan, dan meet ik niet veel verschil in energieverbruik. Toch staat overal (oa in de handleiding) dat het extra energie verbruikt. Maar is dit aanzienlijk of is de techniek inmiddels verbetert en verbruikt niet noemenswaardig veel meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Ik heb niet diezelfde nokia, maar bij mij is het zo dat met ingeschakelde bluetooth kan ik 4-5 dagen zonder opladen doen, als ik het uitschakel dan is dat 6 dagen. Dus er is wel een significant verschil.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja als bleutooth aanstaat dan verbruikt dat ook stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. Kost ook redelijk wat stroom omdat er voortdurend uitgezonden wordt.
Bluetooth is een technologie waarmee je contact kunt maken met andere apparaten. Hiervoor moet de bluetoothmodule signalen uitzenden en controleren of er signalen van anderen worden ontvangen. Dit proces kost relatief zelfs best veel stroom, eerder dagen dan uren.

Stroomvreters die je kunt uitschakelen om de accuduur te sparen zijn alle technieken om contact te maken (mits je die hebt):

- bluetooth
- infraood
- GSM/UMTS (meestal laat je deze aan, om nog wel te kunnen bellen)
- WIFI (signaleren van netwerken)
- GPS (alleen ontvangst en staat standaard uit totdat je een applicatie opent die GPS gebruikt).

Je kunt deze technieken los uit zetten of via de zogenaamde vliegtuigmodus allemaal in één keer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens gebruikt bluetooth veel minder stroom dan bijvoorbeeld WIFI of infrarood. Bluetooth is wel ontwikkeld voor laag stroomgebruik en versie 4 die dit jaar uitkomt gebruikt nog veel minder stroom dan de voorgaande versies. Het maakt dus ook uit welke versie van bluetooth je in je telefoon hebt, want versie 2.1 was ook al een stuk zuiniger dan versie 1.