Tot welke diepte kun je mobiel bellen?

SMS berichten sturen bleek vanuit de onderzeeër titan nog wel te lukken maar tot welke diepte kun je nog mobiel bellen eventueel via een satelliet.

11 maanden geleden
1.1K
SimonV
11 maanden geleden
Lijkt vrijwel onmogelijk:
https://electronics.howstuffworks.com/would-a-cell-phone-work-on-a-submerged-submarine.htm
https://www.quora.com/Are-cell-phones-allowed-on-submarines
LeonardN
11 maanden geleden
"SMS berichten sturen bleek vanuit de onderzeeër titan nog wel te lukken"
Bron?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
@LeonardN
De Titan kon korte berichten ontvangen (en, ik neem aan: ook verzenden). Dat zijn geen echte SMS-berichten via GSM, maar de stijl van een dergelijk bericht lijkt er uiterlijk wat op.
Voor het begrip bij het grote publiek zal dat wellicht hier een daar in de publicaties versimpeld een SMS-bericht genoemd zijn.
LeonardN
11 maanden geleden
Onhandig van dergelijke publicaties, maar het is idd zo: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderdelen-uit-de-kampeerwinkel-haperende-communicatie-een-heel-solide-indruk-maakt-de-vermiste-onderzeeer-titan-niet~b114bcf2/
De communicatie met de onderzeeër van OceanGate verloopt via een schip, gps-systemen werken namelijk niet onder water. Het schip aan de oppervlakte moet de onderzeeër naar de Titanic toe leiden, en doet dat door sms’jes naar de kapitein te sturen.
(hier krijgt een lezer dus imo een verkeerd beeld van) https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderdelen-uit-de-kampeerwinkel-haperende-communicatie-een-heel-solide-indruk-maakt-de-vermiste-onderzeeer-titan-niet~b114bcf2/
In de tegenovergestelde richting kan het moederschip wel korte sms-achtige berichten, gecodeerd in geluid, naar de Titan sturen.
(terwijl het dus gewoon ook zo kan) Verzenden (zoals erotisi stelt) zie ik overigens nog niks van terug.

Antwoorden (1)

Elektromagnetische straling dringt erg slecht door in water. Zelfs licht valt al na een paar meter grotendeels weg.
Los van het feit dat zo ver uit de kust het bereik van GSM-masten sowieso wegvalt is onder water mobielbellen met je GSM dus niet aan de orde.

Nu.nl meldt het volgende:
Hoe communiceerde de onderzeeboot eigenlijk met de bovenwereld? Er wordt gesteld dat na een uur het contact verbroken werd. Was dit via een kabel? Of een of andere draadloze techniek? En was dit puur data, of konden de inzittenden daadwerkelijk praten met de oppervlakte?

"De onderzeeboot had geen communicatie via een kabel. De boot zelf verzond ieder kwartier een ping, een geluidsignaal. Aan de hand daarvan kon het moederschip boven water de locatie bepalen van de onderzeeboot. Onder water is er namelijk geen internet, mobiel verkeer, radar of gps mogelijk. Ook konden de inzittenden niet praten met het moederschip. Zonder kabel is de communicatie onder water heel lastig."

"Het moederschip liet aan de hand van simpele tekstberichtjes, die meegezonden worden in een geluidssignaal als bij een modem, weten of de onderzeeboot naar links of rechts moest om de Titanic te kunnen vinden."
erotisi
11 maanden geleden
Hoe kunnen tekstberichten via een geluidssignaal over gaan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Gewoon door modulatie op de draaggolf van de 'ping'.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Voor de volledigheid: die ping is dus een akoestisch signaal (geluid) en geen EM-golf zoals bij radioverkeer.