Waarom gaat na een bepaalde tijd (vaak na 2 jaar) de accu van je telefoon zo snel en plotseling leeg?

Is het bij sommige mobiele telefoons aanbieders een (on)geschreven regel om na een bepaalde tijd de accucapaciteit (vaak bij een update) terug te schroeven?

2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Dat zal toeval zijn. De capaciteit wordt langzaam minder, het kan sneller lijken als je de telefoon meer gebruikt.

Gemiddeld verliest de accu van een mobiele telefoon 20% van zijn capaciteit na 500 oplaadcycli en wordt gewoonlijk onbruikbaar na ongeveer 2500 oplaadcycli.
Dit betekent dat je een merkbare daling van de batterijprestaties zult zien na:
8 maanden als je de telefoon twee keer per dag oplaadt.
16 maanden als je de telefoon eenmaal per dag oplaadt.
32 maanden als je een keer per twee dagen oplaadt.
SimonV
2 jaar geleden
Het kan verschillende oorzaken hebben. Google eens op 'batterij snel leeg' in combinatie met je type toestel en de update die je laatst gedaan hebt. Dan kom je wellicht al snel op de mogelijke oorzaak van het probleem en daarmee wellicht ook bij een oplossing. Er kan sprake zijn van een bug in de software van je laatste update. Als die bug inmiddels is hersteld in een nieuwere update, dan moet je gewoon nog een keer updaten om het probleem te verhelpen. Het kan echter ook liggen aan nieuwe of aangepaste apps die ineens veel op de achtergrond gaan draaien en zo ongemerkt veel van je batterij capaciteit verbruiken.
2 jaar geleden
De werking van de batterij is moeilijk uit te leggen, ik ga hier dus ook geen poging tot doen. Zoek op wikipedia "Lithium-ion-accu" en daar staat de werking van de batterij van je mobiele telefoon goed uitgelegd. Kortom: de batterij heeft een kleine marge waarbij bij elk gebruik er een klein deel van de capaciteit afgaat. Na een bepaalde tijd werkt je batterij dus gewoon niet meer goed, het heeft meestal niets met een update te maken. Wat wel kan, is dat er veel apps op de achtergrond draaien en zo veel energie opslorpen. Je kan sommige apps, vooral de apps die er bij het aankopen al opstaan, "uitzetten". Dit is om te zorgen dat apps die je niet gebruikt maar vanwege fabrieksinstellingen niet kan verwijderen geen tot weinig energie gebruiken.
Hopelijk helpt dit je.
Groetjes