Waarom kan je 06 niet weglaten als je belt met een 06 nummer?

Als je belt vanuit Utrecht (030) naar een nummer in Utrecht dan kan je het netnummer weglaten, net als je van Nederland naar Nederland 0031 (of +31) weg kan laten.

Echter als je van een 06 nummer belt naar een 06 nummer dan moet je 06 toevoegen aan het nummer. Ook als de telefoons naast elkaar liggen. Waarom is dit? Waarom kan ik 06 niet weglaten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K
SimonV
2 jaar geleden
Nu voegt KPN aan een nummer van zeven cijfers het netnummer toe als je uit de betreffende plaats belt.
Theoretisch zou het waarschijnlijk kunnen als alle 06-providers een regeltje programmeren dat aan een nummer van acht cijfers 06 toegevoegd moet worden. Dan krijgt de ontvanger het volledige nummer te zien.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Een nummer van zeven cijfers met een netnummer van drie cijfers betreft meestal niet een plaats maar een gehele regio met vele plaatsen.
Bijvoorbeeld 023 (o.a. Haarlem) omvat 21 plaatsen.
https://netnummer.site/nl/023
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@SimonV Historisch gezien gebruik je een 0 om aan de centrale aan te geven dat je een centrale hoger wilt bellen. Nog een 0 erbij en dan ga je nog een centrale hoger. Elke centrale heeft zijn eigen nummer, 30 voor Utrecht, Amsterdam 20. Bel je van Amsterdam naar Utrecht bel je dus 1 nul voor een hogere centrale, dan het nummer van de andere centrale en dan het telefoon nummer.
Als ik bel met een telefoon van regionale centrale "6" naar een andere telefoon van regionale centrale "6" zou ik verwachten dat ik dan dus niet hoef aan te geven weg te willen van de centrale waarvan ik bel om dan weer terug te komen. Toch werkt het niet in de praktijk.
LeonardN
2 jaar geleden
@Veda Precies. In mijn ogen, (en ik denk ook die van SimonV) hadden/hebben de providers de mogelijkheid om een 8-cijferig nummer als een 06 nummer te interpreteren, echter dat DOEN ze niet. Waarom ze dat niet doen is lastig te bepalen. Wellicht om dat dat hier technisch wat lastiger ligt, wellicht om toch een bepaalde onduidelijk of misinterepretatie te voorkomen, wellicht om een toekomstig 07-nummer (ik roep wat) zonder misinterpretatie mogelijk te maken. Daarnaast is het voor 06-bellers met mobiele telefoons eigenlijk standaard om nummers op te slaan. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik bel eigenlijk voornamelijk nummers in mijn lijst, die ik dan zelfs altijd als +31-nummers opsla, voor het geval ik in het buitenland ben. Dat was in de tijd van de draaitelefoons en mensen die voornamelijk binnen de stad/regio belden anders. Dus je zou kunnen zeggen dat de noodzaak voor kortere invoer ook minder relevant is.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@LeonardN Je kunt niet op basis van het aantal cijfers uitgaan van een bepaald netnummer. Je kunt een centrale gebruiken en achter je nummer extra cijfers plakken die dan linken naar aparte toestellen binnen jouw eigen centrale. Zo kan een 020 nummer ook 8 (of nog meer) cijfers hebben.
Als we de optie geven om 06 weg te laten, moet dat op basis van het nummer waar je mee belt. Bel je vanaf een 06 nummer en begint het nummer wat je belt niet met een 0? Dan kunnen we 06 voor het nummer plakken.
LeonardN
2 jaar geleden
Ja dat bedoelde ik ook. Je mag deze zin veranderen naar:
hadden/hebben de providers de mogelijkheid om een 8-cijferig nummer ,GEBELD vanaf een 06nummer, als een 06 nummer te interpreteren,
Dat kan, wat jij zegt, of wat ik probeerde te zeggen.
Maar men heeft er BLIJKBAAR voor gekozen dat niet te doen.
Waarom dat is, is nooit echt gecommuniceerd. Althans ik kan het me niet herinneren.
Men (de bevolking) lag er ook niet wakker van omdat, zoals ik al zeg, je toch veelal opgeslagen nummers belt. Naast het ding dat je maar 2 getallen extra intikt.
Waar dat vroeger voor operatie decibel https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel wel 5 cijfers kon schelen. Wat met een draaitelefoon toch heel wat scheelde.
Inekez1
2 jaar geleden
Ja inderdaad, die draaitelefoon. Je kon wel heel snel draaien, maar die schrijf draaide altijd heel langzaam terug! Wij hadden vroeger een netnummer van 5 cijfers en een abonneenummer van 4 cijfers. Later is dat veranderd, kwam er een 1 voor het abonneenummer. Nog later weer veranderd, het totale nummer bleef gelijk maar het netnummer werd 4 cijfers (grotere regio) en het abonneenummer kreeg het laatste getal van het oude netnummer ervoor. Dus toen was het 4 getallen netnummer en 6 getallen abonneenummer.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het opslaan van Nederlandse nummers als +31-nummers?
Ligt nogal gevoelig sinds wordt gecommuniceerd dat je oplettend en/of wantrouwend moet zijn m.b.t. alle binnenkomende telefoonnummers uit het buitenland ('This is the Microsoft office. How are you? We have a problem.')
LeonardN
2 jaar geleden
Wat is je punt?
Volgens mij haal je twee zaken doorelkaar maar ik snap vooral niet waar je naartoe wil.
Is er ooit gesteld door de overheid dat iemand beter niet de nummers in zijn/haar telefoon op kan slaan als een +31 nr?
Inekez1
2 jaar geleden
@SentWierda, het opslaan van een Nederlands nummer met +316-... op een Nederlandse telefoon (die zelf ook een +31 nummer heeft) staat echt compleet en volledig los van gebeld worden door een buitenlands nummer. Ook als je zelf in het buitenland bent, met je Nederlandse mobiele telefoon, krijgt degene die jij belt gewoon jouw Nederlandse 06-nummer te zien. Of als het een bekende is die ook jouw nummer heeft, ziet die gewoon jouw naam als jij belt.

Antwoorden (3)

Wat ik me herinner (ik heb geen bron) is dat de KPN dat destijds bewust heeft gedaan om een duidelijk onderscheid te maken tussen de gewone vaste telefoon en de (destijds) nog duurdere mobiele nummers.
Dat kan niet omdat er ooit - bij de invoering van de 06-nummers voor mobiele telefonie - is afgesproken om die nummers altijd de combinatie [06-acht cijfers] te geven.

Technologisch gezien zou er best mogelijk gemaakt kunnen worden dat je de 06 weg laat als je van mobiel naar mobiel belt. Dat gaat echter veel verwarring geven als mensen met hun mobiel de ene keer 06-12345678 willen bellen en de andere keer 030-1234567. Mensen zijn dan al snel geneigd om bij ALLE telefoonnummers het netnummer weg te laten, dus ook als ze met hun vaste telefoon een 06 nummer bellen of als ze met hun mobiel een vast nummer bellen. Om die verwarring te voorkomen is ervoor gekozen bij een 06-nummer altijd ook de 06 te gebruiken.

In de beginjaren van de mobiel waren er nog veel mensen die vaak vergaten het netnummer van een vast nummer te toetsen op hun mobiel. Mijn moeder ging met haar eerste mobiel terug naar de winkel: ze kon mij wel bellen op mijn 06-nummer, maar ze kon niet met haar mobiel naar huis bellen. Ze toetste alleen de laatste 6 cijfers van ons vaste nummer...

Overigens bellen de meeste mensen tegenwoordig geen nummers meer, maar namen.
2 jaar geleden
06 is het landelijke mobiele toegangsnummer. Zoals 015, 016 en 017 in Duitsland en 04 in België.
Je kunt niet regionaal mobiel bellen, maar uitsluitend landelijk, via 06. Daarom is 06 altijd noodzakelijk. Vanuit het buitenland: zonder 0, zoals in 0031 612345678.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je zegt dus dat het technisch niet kan, anders dan dat het gewoonweg het weglaten is van een implementatie.
Wel nu hier is de implementatie die het mogelijk maakt: Ik wil bellen in Nederland naar een Nederlands 06 nummer.
Ik bel via mijn mobiele nummer naar
de provider telt 8 getallen en interpreteert het nummer dus als
06-1234567 of eigenlijk als +31 612345678 ALS men die implementatie ingevoerd zou hebben DAN kon dit gewoon. Maar men heeft er voor gekozen dit niet zo te implementeren.