Wanneer noem je een smartphone of tablet een phablet?

Ik heb een OnePlus One met een 5,5 inch scherm, maar ik zie nu mensen bij een 5,7 inch scherm van een Galaxy Note 7 het hebben over een 'phablet'. Waarom heet mijn OPO dan een smartphone, maar die Note 7 een phablet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een tablet heeft geen sim-kaart(en) en kan dus nooit een phablet worden, ongeacht de grootte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ff Deze apparaten zijn geen tablets met SIM-kaart: https://tweakers.net/categorie/822/tablets/producten/#filter:HYu9CsMwDAbf5ZtNkRX_xH6Abp0ylg4mmGJIiklKKQ1-98idTiedDtT0zFP5ZURNpFC3MudbeSGK7DXP17K887YjHuDRDZ1rPyNcCApr-srMJNKUFJ578UkL4h1srJeGDQXBENxfdN85y_3dedYCb-yIR2vtBA
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel tablets, bedoel ik.

Het beste antwoord

Heel lastig, zeker nu de smartphones groter worden/zijn dan 5". Als je op Wiki kijkt zouden alle smartphones tussen de 5 en 7 inch met belfunctie onder phablet kunnen vallen, maar dat zijn tegenwoordig bijna alle topmodellen.

Ik zou dus al eerder opteren voor alles tussen de 6" en 7".

Een goed voorbeeld is de Sony Experia Z ultra. Je kan er mee telefoneren , maar als tablet lijkt het beter te werken, in je broekzak krijg je hem amper geduwd met 6,4" https://www.youtube.com/watch?v=bgNP1Thmx9k

Er zijn ook tablets met SIM en/of belfunctie, maar dat zijn dan nog niet per se phablets. De orientatie van de speaker of de grootte zouden volledig voorkomen om hem als gewone smartphone te gebruiken om te bellen, of uberhaupt te groot te zijn om in je broekzak mee te dragen.

De orientatie van het homescherm is wellicht ook een goede aanwijzing dat je met een phablet te maken hebt, zowel in landscape als in portrait mode te zetten (standaard). Een smartphone is in de regel enkel portrait en een tablet enkel landscape (dacht ik, ik gebruik geen tablet).

Toegevoegd na 5 minuten:
*Ik zou dus al eerder opteren voor alles tussen de 6" en 7 met belfunctie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is heel makkelijk, met een tablet kun je niet bellen en met een phablet wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De schermgrootte bepaald de naam.
5.7 inch of groter is een phablet, kleiner is een smartphone.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit je antwoord volgt dat alle tablets (ook zonder belfunctie) een phablet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, ik zie dit toch anders. De vraagsteller heeft het over het verschil tussen smartphone en phablet, niet over een tablet. Een tablet is een geheel ander ding dan een smartphone of phablet. Mijn PC-scherm is ook groter dan 5,7 inch maar daarom nog geen phablet.....
Maar wellicht staat het er iets te simpel, maar het leek mij voldoende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees de vraag nog eens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn 9" tablets met belfunctie via SIM, Die worden ook weer geen phablet genoemd omdat het te groot is om als telefoon te handelen. Daarom is er dus de naam ph(one)(t)ablet, om de apparaten die er tussen zitten te categoriseren. "Een tablet is een geheel ander ding dan een smartphone of phablet. " Oneens.
https://youtu.be/bgNP1Thmx9k?t=2m11s
Waarom is het geen tablet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie dat de vraagsteller jouw antwoord als beste heeft gekozen, geheel terecht, +. Het is toch wat lastiger te bepalen dan ik in eerste instantie dacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tis ook zo'n begrip wat steeds lastiger wordt. Eigenlijk is de hele markt nu vol qua afmetingen. Van heel kleine smartphones, tot enorme phablets, naar kleine tablets naar grote tablets, die weer overgaan naar convertible/2 in 1/hybride tablet/laptops (met soms zowel PC-OS als mobiel-OS) naar gewone laptops. Verwarring alom, wat nou wat is en wat waar handig voor is en voor wie. Tussen elk apparaat komt een soort tussenvorm te staan.