Wat doet Android met mijn apps na een systeem-upgrade?

Na het upgraden van mijn Android-versie en het herstarten van de telefoon, verschijnt een scherm dat zegt "Android is upgrading..." met op de tweede regel "Optimising app x of y", waarbij x oploopt van 1 t/m y en y het aantal apps is.

Wat is het systeem dan aan het doen? Het lijkt op het compileren van broncode - klopt dat, of is dit "optimising" iets anders?

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een android-appbestand is een APK-bestand, een handig pakketje waar alle gecompileerde code en afbeeldingen, geluiden en dergelijke in verpakt zitten. voor het systeem is het echter makkelijker en dus voor de gebruiker sneller om de gecompileerde code in deze bestanden deels uit te pakken naar een ander bestand, in de zogeheten Dalvik-cache. Normaal gezien merk je hier niks van , omdat dit gelijk gebeurt na de installatie van een app, maar bij een systeemupdate (of wanneer je zelf deze cachebestanden verwijdert) wordt de Dalvik-cache leeggemaakt om fouten in compatibiliteit te voorkomen en moeten deze bestanden dus opnieuw worden aangemaakt. Dit gebeurt als je je telefoon voor de eerste keer opstart na een update.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb Dalvik even opgezocht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dalvik_%28software%29 Volgens mij klopt jouw antwoord nog steeds, maar dan met ART in plaats van Dalvik. Heb ik dat goed begrepen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelijk heb je, sinds Android 5.0 is Dalvik vervangen door ART.