Mag je de telefoon die je bij je abonnement hebt gekregen verkopen en zelf een nieuwere aanschaffen?

Ik heb een 2 jarig abonnement met een telefoon alleen wil ik nu zelf een nieuwer model kopen. Is dit toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
ik krijg altijd de oude telefoon van mijn vader. Is geen verkopen, maar hij is dus wel door te geven aan een ander.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees je contract na voordat je dit doet, veel smartphones zijn tegenwoordig leasetoestellen.
Deze krijg je in bruikleen zolang je abonnement loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen enkele provider wil jouw toestel terug, daar zitten krasjes op, mankementjes aan, kortom, tweedehands, daar kunnen ze niets meer mee. Jouw contract loopt twee jaar en in je abonnement zit een maandelijks bedrag voor aflossing zodat je het toestel in 2 jaar afbetaalt. Dat abonnement kun je niet voortijdig stopzetten. Zomaar stoppen met betalen gaat je alleen extra kosten (aanmaningen, deurwaarder etc).

Het beste antwoord

Dat kan. Je kunt de sim omzetten in een andere (simlock vrije) telefoon. Dat werkt gewoon. Let wel: Je abonnement blijft gewoon doorlopen en dat kun je niet binnen twee jaar beëindigen. In je abonnement zit een deel aflossing van het telefoontoestel.

Verkopen van het oude toestel is mogelijk lastig, want doorgaans worden toestellen die je (bijna) gratis bij een abonnement krijgt voorzien van een simlock. Dat betekent dat de nieuwe eigenaar bij dezelfde provider een nieuwe sim moet aanschaffen. Dat wil niet iedereen, je zult voor het toestel met simlock niet veel krijgen.

De meeste simlocks kun je opheffen. Er zijn bedrijfjes in gespecialiseerd. Zijn wel kosten aan verbonden. Google maar eens op "simlock opheffen [merk en type telefoon]"