Hoe kan het dat een touchscreen bij oudere mensen soms niet goed werkt? Heeft dat iets met de hoornlaag van de huid te maken?

Op een mobiele telefoon werkt de touchscreen bij een man van 83 niet goed, maar wel bij iemand van 50 heb ik gemerkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien door de warmte dat bij iemand van 83 het vingertopje wat kouder is door slechtere doorbloeding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet eerder zo dat ouderen minder goed kunnen werken met touchscreens, omdat ze nog niet helemaal vertrouwd zijn met moderne apparaten/techniek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De man van 83 werkt zowel met ipad als met smartphone en heeft daarmee toch wel redelijke ervaring.
Zou de doorbloeding idd kunnen zijn, of het vochtgehalte van de huid

Antwoorden (1)

Het ligt er aan wat voor soort 'aanraakscherm' of 'touchscreen' het hier over gaat. Bedenk dat er verschillende technieken bestaan. De capaciteit techniek, geluidsgolf techniek (wordt zelden gebruikt), optische techniek, de weerstandstechniek en nog een aantal dingen.

Bij de laatste is het mogelijk om het touchscreen met alle voorwerpen te bedienen. Als het touchscreen slecht afgesteld is zou het kunnen dat een ouder iemand niet hard genoeg drukt op het scherm. De meeste fatsoenlijke tablets gebruiken echter de capacitiet techniek, waarbij het touchscreen alleen reageert op diëlektrische voorwerpen. Het lichaam is ook zo'n 'voorwerp'. Ik weet de precieze theorie er niet achter, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat een vinger van een ouder iemand minder goed werkt dan een vinger van een jonger iemand. Het heeft in ieder geval niets met leeftijd te maken maar mogelijk wel met de gesteldheid van de vinger. Als er op de vinger veel eelt zit, dan heeft dat mogelijk effect op de capaciteit op het beeldscherm bij aanraking.