Wat is roaming?

Ik kom gisteren terug van een vakantie van België (Vandaar dat ik de vraag vandaag pas stel, ik had geen internet in België ;) ). En elke keer als ik op mijn telefoon keek stond er een tweede klok in het menu met Roaming er boven. Ik heb tot nu toe een uitleg gekregen over wat Roaming is maar die was heel onduidelijk en ik ben toch wel heel nieuwsgierig over wat Roaming is want ik vond het echt heel vreemd... Misschien ligt het aan mijn Samsung telefoon?!? Een Samsung Galaxy Fame om precies te zijn... Ik denk het niet maarja, toch handig om er even bij te zetten voor het geval dat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Roaming is het gebruik maken van het netwerk van een andere provider dan die waarbij je je abonnement hebt afgesloten.
Als je in het buitenland bent, is het netwerk van je eigen provider niet beschikbaar. Daarom zoekt je telefoon naar een ander netwerk.

Het gebruik van een ander netwerk (zeker in het buitenland) kan behoorlijk prijzig zijn. Vele mensen schakelen roaming daarom uit in het buitenland. In het menu bij je netwerkinstellingen kun je daarvoor kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat uitzetten geldt voor de data-roaming. Je junt dan nog wel gewoon bellen als je "buitenland" in je pakket hebt zitten.
Ook die dataroaming is trouwens sinds 1 juli goedkoper geworden: € 0,25 per MB in de EU.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb op ongeveer op de helft van mijn vakantie even door de instellingen geneusd en uiteindelijk heb ik Roaming gevonden. Daar heb ik de instellingen van Roaming veranderd en toen was verder alles goed. Ik had namelijk tijdens mijn Roaming ook een dubbele klok staan, dat heb ik uitgezet, want waarschijnlijk houdt hij er dan ook rekening mee dat ik ook ergens in Zuid-Amerika kan zitten... Dan heb ik immers wel een andere tijd nodig ;) Nu stonden er twee dezelfde tijden naast elkaar. 8O
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens. Ik heb geen internet in mijn abonnement zitten. Ik dacht dat ik het niet nodig had. Dom... 8P Ik neem nu niet de optie op mijn Abonnement bij te stellen aangezien ik het 3g/4g internet niet keihard nodig heb. Dat Roaming heeft uiteindelijk dus ook niet zoveel zin bij mij, maar dat weet mijn telefoon niet... Dat weet alleen ik ;)

Andere antwoorden (1)

Roaming betekent dat je het netwerk gebruikt via een andere provider. Dit gebeurt dus altijd als je in het buitenland bent. Naast gewone roaming is er ook nog data-roaming, dus dat je naast bellen ook gebruik kan maken van internet op je mobiel. Beide vallen normaliter niet in je abonnemt en worden dus extra berekend.