Waarom worden mobieltjes niet voorzien van een afscherming tegen straling aan de kant van waar je het tegen je hoofd houdt?

Het lijkt me heel simpel om de antenne binnenin dusdanig af te schermen dat de straling niet in de richting van de gebruiker kan maar enkel de andere kant op. Als de producent zelf aangeeft dat men het toestel op minstens 2,5 cm van het oor moet houden, waarom ontwerpen ze het dan niet simpelweg zo, dat de straling überhaupt niet de kant van het hoofd op kan? Dergelijke afscherming zou ook veiliger zijn voor bijvoorbeeld tablets en laptops die wifi gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zouden fabrikanten zoiets ontwikkelen als de straling niet schadelijk is...?
Thecis
10 jaar geleden
omdat er nog steeds geen sluitend onderzoek is geweest of de straling op de lange termijn nu wel of niet scahdelijk is, ondanks dat men aangetoond heeft dat de straling niet ioniserend is.
Cryofiel
10 jaar geleden
Er is geen reden om aan te nemen dat niet-ioniserende straling schadelijk zou zijn. Er is geen theoretische reden: al onze huidige kennis geeft aan dat niet-ioniserende straling niets kapot maakt. Er is geen praktische reden: we hebben nog nooit enig effect waargenomen. En dat terwijl mobieltjes al zo'n 45 jaar in gebruik zijn, waarbij er vroeger zelfs heel wat meer straling werd geproduceerd dan nu. Allemaal zonder enig waarneembaar effect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom raadt de fabrikant dan af om het toestel tegen het oor te houden en waarom wordt het ook afgeraden dat kinderen blootgesteld worden aan mobieltjes?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is vanwege de angst die bij teveel mensen nog steeds leeft. Er is geen enkele reden waarom kinderen geen mobieltje zouden kunnen gebruiken. Sporten, in de zon lopen, iets warms drinken of een warme douche of bad nemen is al een stuk ernstiger dan een mobiel telefoongesprek. Maar over dat laatste maakt niemand zich zorgen (terecht overigens). Het "gevaar" van een mobieltje is zo enorm veel kleiner dat men zich daar wel zorgen over maakt. Want je weet maar nooit... Het is net zoiets als met vliegangst. Vliegen is de op één na veiligste manier van reizen (alleen de lift is per reizigerskilometer veiliger, als ik me goed herinner). Autorijden is echt vele, vele malen gevaarlijker. Niet een beetje gevaarlijker (bijvoorbeeld 5% gevaarlijker), nee, echt een aantal keer gevaarlijker. Maar de maatschappelijke perceptie is precies andersom. De meeste doden na de aanslagen in Amerika zijn gevallen in de maanden NA 11 september 2001. Toen durfden veel Amerikanen niet meer te vliegen. Ze stapten massaal in de auto - met vele doden tot gevolg die niet zouden zijn gevallen als ze gewoon in het vliegtuig zouden zijn gestapt. Met vaccinaties zie je het ook gebeuren. Vooral in Amerika hebben de angstzaaiers ervoor gezorgd dat veel mensen hun kinderen niet meer durven te laten vaccineren omdat het zo gevaarlijk zou zijn. Als gevolg van die angst sterven elk jaar meer kinderen dan het jaar daarvoor aan vermijdbare infectieziekten. Maar ja, daar maakt niemand zich zorgen over, want dat is iets dat weliswaar heel triest is, maar dat nu eenmaal kan gebeuren. Terwijl die doodenkele keer dat er een complicatie ontstaat na een vaccinatie als enorm erg wordt ervaren. Met mobieltjes is precies hetzelfde aan de hand. "Je weet maar nooit", wordt er dan gezegd. Mobieltjes zijn gewoon zo enorm veilig dat men zich zorgen gaat maken. Allemaal onderbuikgevoelens. Of intuïtie. Uitermate onbetrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vond je van het wifi-experiment in Denemarken?
http://holland4mpe.com/2014/02/21/deense-leerlingen-tonen-gevaar-van-wifi-aan-met-experiment/
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat experiment is al heeeeel vaak besproken. Lees even de reacties op het experiment, en reageer pas wanneer je weet welke fouten er zijn gemaakt. (Of vertel waarom je vindt dat de opzet van het experiment NIET fout zou zijn.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke reacties bedoel je?
Cryofiel
10 jaar geleden
Sorry, ik was ervan uitgegaan dat je je in het onderwerp had verdiept. Lees om te beginnen eens dit artikel:
http://www.pepijnvanerp.nl/2013/05/danish-school-experiment-with-wifi-routers-and-garden-cress-good-example-of-bad-science/

Antwoorden (2)

Omdat het helemaal niet simpel is om de straling aan één kant af te schermen. Het is zelfs onmogelijk. En als je daar wel in zou slagen, dan zou het apparaatje in veel gevallen geen contact meer kunnen maken met de zendmasten, dan kun je hem net zo goed helemaal uitzetten.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij is het uitermate onwaarschijnlijk dat dergelijke straling schadelijk is (want: niet-ioniserend)
Thecis
10 jaar geleden
Er is nog steeds geen sluitend onderzoek geweest of de straling op de lange termijn nu wel of niet schadelijk is, ondanks dat men aangetoond heeft dat de straling niet ioniserend is.
Cryofiel
10 jaar geleden
We gebruiken al meer dan veertig jaar mobieltjes (en hun voorgangers). De eerste generaties produceerden heel wat meer, heel wat sterkere straling dan de huidige toestelletjes. Ruim veertig jaar - dat noem ik lange termijn. Vroeger veel meer straling dan nu - dat noem ik een gedegen onderzoek, met extra 'exposure' aan datgene wat je wilt onderzoeken. In al die tijd is er geen toename geweest van welke kwaal dan ook die we aan de straling zouden kunnen toeschrijven.
Het is niet zo simpel als het lijkt. Wanneer de straling niet alle kanten op kan, vermindert het ontvangst van het toestel enorm. Het Nederlandse Radygo introduceerde onlangs een hoesje om straling (ik ga niet mee in de discussie of straling goed of fout is) te verminderen. Zij kiezen er ook niet voor om straling te blokkeren, maar in een bepaalde richting te trekken. Ik denk niet dat je heel veel anders kan doen.

Een ander probleem is trouwens dat we klagen dat onze telefoontjes te dik, zwaar en duur zijn. Dus een extra loden mantel in je smartphone ligt niet lekker in de marketingplanning ;-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lood is inderdaad niet het ideale afschermmateriaal. Maar de koolstofverf van bijvoorbeeld Yshield HSF55 houdt 99,984% van de straling tegen. De doorzichtige folie van het zelfde merk houdt 99,37% tegen. Met 0,1 microWatt/m2 kun je al bellen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is onzin, zottejan. Een mobieltje beperkt de straling al tot het minimum dat nodig is om de zendmast te bereiken. Als jij de straling gaat afschermen, zal het mobieltje de intensiteit van de zender opvoeren tot het oorspronkelijke stralingsniveau weer is bereikt. Het enige dat zo'n afscherming dus doet is zorgen dat je accu sneller leegloopt. Als je de straling nog verder gaat afschermen, dus zoveel afschermen dat het mobieltje er niet meer tegenop kan omdat het zijn maximale stralingsniveau al heeft bereikt, zul je de verbinding met de zendmast verliezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees dat jij het bent die onzin uitkraamt Cryofieltje. En straling gaat rechtlijning, dus als je de ene kant afschermt die naar jou gericht is, kan de straling enkel de andere kant op. Ik kan begrijpen dat je er niet van op de hoogte bent, omdat het nogal onlogisch klinkt, maar de straling die nodig is om te kunnen bellen is ongeveer 20 duizend keer minder dan de straling die onze telefoons uitzenden. Dus enkel de kant van ons lichaam afschermen is allerminst een vermindering van het signaal.
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens mij doe jij je best de feiten te ontkennen. Ten eerste: straling gaat lang niet altijd rechtlijning. Althans, dat heb ik ooit geleerd toen ik natuurkunde studeerde. Ik heb het ook zelf gezien in experimenten die ik in het stralingslab heb uitgevoerd. Ook in de natuur kun je het makkelijk zelf zien, maar dan bij andere golfbewegingen, zoals de golven op water. Als je het desondanks nog steeds liever niet gelooft, kun je een eenvoudig experiment doen. Als jij denkt dat straling alleen maar rechtlijnig gaat, moet je eens een dikke plaat lood (of een andere afscherming naar keuze) aan één kant van een mobieltje houden. Plak de afscherming bijvoorbeeld tegen de achterkant van je mobieltje. Ga nu bellen. Draai dan mobieltje plus afscherming langzaam rond. Als jij gelijk hebt, moet de verbinding wegvallen zodra de afscherming tussen de telefoon en de zendmast in komt. De straling kan dan immers de zendmast niet meer bereiken, althans, volgens jouw theorie. Ga je gang, probeer het gewoon. Ten tweede: onze telefoons zenden de minimale hoeveelheid straling uit die nodig is om de zendmast te bereiken. Ik heb je dat al verteld, maar kennelijk vind jij dat dat onzin is. Dat kun jij natuurlijk vinden, maar ik weet uit de tijd dat ik bij een telecom-bedrijf werkte dat mobieltjes wel degelijk de hoeveelheid straling zo laag mogelijk maken. Waarom? Heel eenvoudig. Fabrikanten willen graag dat hun accu zo lang mogelijk meegaat. Een toestel met een gespreksduur van tien uur verkoopt nu eenmaal een stuk beter dan een toestel met een gespreksduur van een half uur. De antenne is de grootste energieverbruiker van een mobieltje. De fabrikant zal er daarom werkelijk alles aan doen om dat onderdeel zo energiezuinig mogelijk te maken. Daar heeft een besparing van een paar procent namelijk vele malen meer invloed op de accuduur dan een besparing ergens anders in het toestel. De beste manier om energie te sparen is: op een zo laag mogelijk vermogen uitzenden. Dat is dan ook precies wat er gebeurt. Als jij gelijk zou hebben, en de stralingssterkte zou 20 duizend keer zo laag kunnen worden gemaakt, dan zouden de fabrikanten de gespreksduur van hun toestellen heel eenvoudig kunnen verhogen van de huidige tien uur (of zo) naar 20 duizend keer zo lang, ofwel ongeveer 200 duizend uur - dat is bijna 23 jaar. Ik denk dat je nu wel inziet hoe enorm ver je ernaast zit.