Wanneer is de grens van de schermresolutie van smartphones bereikt?

Momenteel zijn de schermen van smartphones al rond the 350ppi. Maar de fabrikanten focussen zich nog steeds op nog betere resoluties.
Wanneer is de grens bereikt, waarna het gewoon niet meer nuttig is om een nog hogere resolutie te hebben.

http://tweakers.net/nieuws/91977/fabrikant-hint-op-eerste-smartphone-met-schermresolutie-van-2560x1440-pixels.html

Vanuit de fotografie weet ik dat een afdruk van 260ppi hoog zat is (verschilt natuurlijk wel per printer). Maar dat een afdruk met 300ppi of zelfs 400ppi niets verschilt met die van de 260ppi. Beoordeeld met een zuivere vergrootglas op het resultaat.

Het menselijk oog ziet niet meer voorbij de 300ppi.

Dus waarom die resolutie steeds groter maken, en wanneer is de grens bereikt dat die hogere ppi niets meer in kwaliteit toe zal voegen, dan de lagere ppi.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je inderdaad zelf het antwoord al wel hebt gegeven, op een gegeven moment is het gewoon niet meer zichtbaar voor het menselijk oog of je nu 350 of 500 ppi hebt. (noem even voorbeeld getallen) Net als bij geluid, de gemiddelde mens hoort niet meer dan 20.000hz aan toonhoogte, dus luidsprekers die 30.000hz of 40.000 hz afspelen hoor je op dat gebied echt geen verschil meer in, het kan alleen zijn de de 40.000hz luidspreker van betere kwaliteit is en dat daardoor de andere tonen ook gewoon zuiverder zijn.

Antwoorden (1)

Het zal pas stoppen als de extra opbrengsten die de fabrikant krijgt doordat mensen kiezen voor deze telefoon mede op basis van de resolutie ("hoger is beter" denken velen, zie ook de megapixel-race van camera's in telefoons) niet meer opwegen tegen de extra kosten van het maken van hogere resolutie schermen en de videoprocessoren om die aan te sturen.

Toegevoegd na 2 uur:
Technisch gezien lijken veel hogere ppi waardes nu al mogelijk, de schermpjes in electronic viewfinders zijn klein en hebben toch veel pixels.

Toegevoegd na 4 uur:
http://displaydaily.com/2012/03/15/microoled-puts-retina-display-to-shame/ heeft het bijvoorbeeld over een ppi van bijna 3000 (!)
gvrox