Smartphone: 1.7GB dual core met 1.5GB geheugen of 1.5GB quad core met 2GB geheugen?

Ik weet dat een quad core voordeel kan bieden bij multi-tasken of applicaties die van meer cores gebruik kunnen maken (in zoverre van toepassing op smartphone). Meer geheugen kan ook handig zijn bij multi-tasken of zwaardere processen om het soepel te laten werken/weer te geven. MAAR voor enkele taken is wellicht de hogere kloksnelheid van 1,7Ghz misschien ook weer beter. Hoe weeg het tegen elkaar op? Ga ik meer en langer plezier beleven aan een 1,7Ghz Dual met 1,5GB geheugen of een 1,5Ghz Quad met 2GB geheugen (Android)...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over welke telefoons gaat het? De structuur van de processor maakt ook nogal uit.
Een quadcore tegra 3 presteerd nogsteeds slechter dan een Snapragon S4

Antwoorden (2)

Hoi BB1980. Bij dual-core 1,7Ghz met 1,5Gb geheugen of een quad-core 1,5Ghz met 2GB geheugen zou ik altijd voor de laatste gaan. Zelfs als ze allebei quad-core zouden zijn zou ik meer geheugen verkiezen boven een hogere kloksnelheid.

In mijn ervaring is werkgeheugen (ram) erg belangrijk voor de snelheid waarmee apps openen en reageren. Of de processor nu op 1500Mhz of 1700Mhz draait, ga je niet merken in het dagelijks gebruik. Of quad-core zelfs echt voordelen heeft toz van dual-core vraag ik me af omdat de software dan specifiek voor quad-core processors geschreven moet zijn en dat is nu nog weinig het geval volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er puur aan wat je van plan bent ermee te doen.
Wil je 2 of meerdere zware games spelen, dus zware apps multitasken dan zou ik voor een quad-core met 2 gb ram gaan, ben je niet teveel eisend dan kan je voor een dual-core met 1,5 gb ram gaan. Enkel omdat quad-core in het top-segment voorkomt betekend niet dat een dual-core processor véél slechter is.
Vraag jezelf gewoon af hoeveel je van je smartphone eist.
1,5 gb ram is al veel, aangezien mijn S3 op 1 gb ram loopt.
Android 4.3 gaat het geheugen-probleem oplossen voor zover ik weet/las.