Wat is het verschil tussen een ROM en een kernel voor Android toestellen?

Ik zou graag mijn smartphone willen rooten maar ik vroeg mij af wat het verschil is tussen een kernel en een ROM, kan iemand mij dat eens uitgebreid uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een ROM, is het hele OS (besturingssysteem). Wanneer je de standaard ROM gebruikt (de ROM die er op zit vanaf dat je het toestel hebt gekocht), wordt dit de 'stock-ROM' genoemd. Wanneer je, na het rooten van je telefoon, een andere ROM op je toestel flasht (lees: zet), noemen we dit een 'custom-ROM.'
Wanneer je niet tevreden bent met de stock-ROM, kan je er voor kiezen om een custom-ROM op je toestel zetten. Custom-ROM's hebben vaak tweaks, kleine verbeteringen (bugfixes) en andere toevoegingen. Denk hierbij aan het toevoegen van extra menu's, knoppen en bijvoorbeeld het aanpassen van kleuren en knoppen.

Een kernel is een stuk software dat verbinding maakt tussen de hardware (processor, batterij, enz.) en de software van het toestel. Meestal zit er bij een custom-ROM ook een custom-kernel bij. Met een kernel kan je bijvoorbeeld de processor regelen (bijvoorbeeld snelheid omlaag brengen wanneer het scherm uit staat, om accu te besparen), maar ook allemaal andere dingen die met hardware te maken hebben (zoals bijvoorbeeld de kleuren van het scherm).

Mocht je verder nog vragen hebben, dan kan je die altijd stellen (in de reacties hieronder of via een privébericht van Goeievraag).