Welke snelheid van mobiel internet is minimaal nodig voor surfen en apps?

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe mobiele telefoon. Nu maar eens eindelijk aan de smartphone, maar ik hoor veel mensen klagen dat hun mobiele internetverbinding zo traag is.

Ik heb een aantal providers bekeken en die laten verschillende snelheden zien, oplopend tot een theoretische snelheid van 14,4 mbps. Soms wordt er ook een praktische downloadsnelheid weergegeven en daar heb je denk ik meer aan.

Ik zal het mobiel internet niet gaan gebruiken voor filmpjes ofzo, maar voor internetten onderweg en een paar apps zoals routeplanner, facebook, mail en dergelijke.

Welke praktische snelheid van mobiel internet heb je dan minimaal nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen internetten zonder lange laadtijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

1,5Mbps

Heb net even speedtest gedaan binnen in huis* en haal 1,5 Mbit. Daarna de nu.nl app geopend en dat gaat gewoon vlot. Niet instant zoals je dat met een vaste verbinding gewend bent maar je zit ook niet te wachten.

Zelfs de dumpert app laad een filmpje bijna direct en speelt deze af.
1,5 Mbit zal door elk abo gehaald worden (in principe) totdat je in een gebied komt waar je ver van een 3G mast zit. Tja daar helpt geen enkele theoretische maximum snelheid mee, net als zonder benzine te komen staan met een ferrari.

Conclusie (van mij): Mensen die klagen over intersnelheid gebruiken aparte apps of zitten teveel in een buitengebied. Wellicht dat een andere provider helpt ivm met betere dekking, niet zo zeer de hogere snelheid die die provider dan aabiedt.

*Wi-Fi is tijdelijk uitgeschakeld op de telefoon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die 1,5Mbit is dus vanuit een waarneming waarin deze met 2 apps voldoende is, als je Android apps weet die meer nodig hebben zet het in de reacties, zal ik die ook testen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok bedankt voor de moeite! we wonen wel in het buitengebied, maar niet ver van de bewoonde wereld dus er is op zich een goede dekking; en binnenshuis heb ik wifi. 1,5 Mbit wordt inderdaad w/s door vrijwel elke provider wel gehaald, niet als theoretische snelheid bedoel ik maar als praktische.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je op dit moment een 3G abo? Met de app van speedtest bijv. kan je makkelijk wat testen en houdt je een lijst over met alle testen met tijd en snelheid.(jammergenoeg geen plaatsbepaling)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.speedtest.net/mobile.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn punt is vooral Provider1: theo, 14,4 "prak": 2 daadwerkelijk: 0,5
Provider2: theo, 8 "prak":1 daadwerkelijk 0,5 .......... En dan nog zou je 0,5 Mbit als niet storend kunnen ervaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nope, tot nu toe deed ik het nog met een prepaidje sms en bellen ik moet dus nog kijken waar ik hem precies voor ga gebruiken, maar blijkbaar kan ik niet afgaan op de snelheden die door providers genoemd worden. qua internetsnelheid is er dus geen echt criterium op basis waarvan je een provider kunt kiezen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet in absolute zin. Net zo min als je dat kan doen met Wi-Fi snelheden. Ga maar achter 3 betonnen muren zitten, geen fabrikant die die waardes dan nog wil garanderen. Als je nu nog moet bedenken waar je het voor gaat gebruiken zal je ook niet de gebruiker zijn die zal gaan klagen dat ie 1sec langer moet wachten op zijn site dan hij gewend is. Dekking is belangrijker dan geadverteerde snelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee hoor, ik ben niet zo veeleisend voor wat betreft snelheid maar een minuut voor een pagina geladen is dat vind ik dan ook wel weer jammer. maar ik ga eens kijken welke providers goede dekking hebben in ons boerengehucht, thanx!