3G is een netwerktechnologie die redelijk snel internet via het gsm netwerk mogelijk maakt.

Oner roaming wordt in gsm-land het gastgebruik van andere netwerken bedoeld. Daardoor kun je in het buitenland met je nederlandse mobieltje bellen. Je bent dan 'te gast' (tegen betaling) bij een buitenlandse provider.

Strikt genomen hebben 3G en roaming dus niets met elkaar te maken dan dat ze allebei met gsm te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

3g is snel internet in nederland, roaming is dat je van buitenlandse providers in het buitenland ook internet ontvangt wat knetter duur is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roaming betekent dat je verbinding maakt via een netwerk dat niet jouw netwerk is. Meestal gebeurt dat in het buitenland.

3g is de techniek die gebruikt wordt voor de verbinding.
bamibal