Dat betekent letterlijk voluit: "Enhanced Data Rates for GSM Evolution" en de afkorting is "Edge"

Het werkt op bestaande GSM-netwerken. Het is een uitbreiding van GPRS en maakt snelheden mogelijk tot 384 kbps, hoewel in de praktijk die snelheid meestal niet haalbaar is. EDGE kan gebruikt worden voor eender welke packet-switching-applicatie (internet, e-mail, ..). Door middel van een aanvullende modulatietechniek (8PSK) kan men een grotere hoeveelheid informatie per dataeenheid versturen.
UMTS is de opvolger van GPRS en EDGE en haalt snelheden tot 2 Mbps. Aangezien UMTS, in tegenstelling tot EDGE, door de hogere frequentie nieuwe antennemasten nodig heeft, is het een veel duurdere technologie. EDGE werd gestandaardiseerd door 3GPP als onderdeel van de GSM-familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, in jip en janneke taal? En waarom had ik dit? Circa 20 seconden. Normaal nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat UMTS niet voorhanden was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke..en waarom niet?