wat doet politie met IMEI nr. als je telefoon gestolen is? gaan ze na waar die telefoon zich bevindt? en de verzekering als je die hebt, wat doet die?

via mijn apps op mijn PC krijg ik steeds weer dat rijtje smartphones die ooit van me gestolen zijn , Met IMEI nummer erbij en wanneer voor het laatste gebruikt,
door mijzelf wel te verstaan.....
is er niemand die met die gegevens natrekt waar desbetreffende telefoon zicht bevindt?
ook je evt. verzekeraar niet?
lijkt me zo simpel maar zal wel zoveel gejat worden dat de politie andere prioriteiten heeft.
maar de verzekering, bv. bij de telefoon zelf afgesloten,
of een reisverzekering die heeft er toch wel baat bij dat de gestolen telefoon wordt getrackt, en dan kunnen zij
via de politie alsnog je gestolen phone achterhalen,@?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

De politie doet NIETS met deze gegevens aangezien het teveel tijd en energie voor ze kost voor iets wat een paar honderd euro waard is.

Zelf heb ik de situatie meegemaakt van een vriend van mij die wist wie zijn telefoon gestolen had en de politie er NIETS mee deed puur omdat de geleden schade te klein was.

de politie is echter wel in staat om te zien waar een telefoon zich bevindt door de signalen van de masten met elkaar te vergelijken maar dit kost echter te veel tijd en geld om voor elk geval uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al stopt de dief er een andere simkaart in, de imei code word naar de mobiele provider doorgestuurd.

ook kan de politie een sms bom sturen met het bericht dat de telefoon gestolen is.. dan kan je hem een stuk moeilijker verkopen.

maar een imei code, kan ook weer met bepaalde software veranderd worden, dan werkt dit niet.

als ze het zouden willen, zouden ze veel kunnen.. kijk naar de vuurwerkramp in Enschede, daar hebben ze de telefoon van de dader "getrianguleerd", om aan te tonen dat hij in de buurt was ook al ontkende hij het. (simpel gezegd, kijken met welke telefoonmasten hij verbonden was)

ook zou de politie deze imei nummers aan mobiele providers door kunnen sturen, deze krijgen immers de code binnen, en die zouden meteen een melding kunnen maken dat deze telefoon in gebruik is, inclusief het nummer van de simkaart die erin zit. Maar ik heb nog nooit gehoord dat op deze manier een telefoon terug thuis is gekomen.

De politie doet hier dus weinig/niks aan.. en al heb je een programma zoals prey op je telefoon geïnstalleerd, weet je het precieze adres waar je telefoon zich bevind (met prey kan je je gps aanzetten).. ik vermoed dat ze niet komen tenzij je daar voor de deur stennis gaat schoppen, en dan komen ze jou verwijderen, niet je telefoon teruggeven.

zo ben ik eens gesommeerd weg te gaan, toen ik mijn gejatte fiets had zien staan, het serienummer had gecontroleerd, en deze persoon had gevolgd.. ik had de politie gebeld met deze informatie, en ze hadden geen tijd, toen ik zelf aanbelde en mijn fiets terug vroeg kreeg ik een voordeur in mijn gezicht, en even later had de politie wel tijd. (maar niet om mijn eigendom terug te halen)