wat te doen met een gevonden blackberry?

Mijn man heeft een nieuwe blackberry bold gevonden in de bosjes tijdens zijn werk, we wilden deze aan de eigenaar teruggeven maar er staat niets meer op. natuurlijk kan ik hem wel naar het politiebureau brengen maar dan is het nog niet zeker, dan geef ik hem liever aan mijn zwager.ik heb helemaal geen verstand van die dingen weet iemand of het apparaat ergens geregistreerd staat?of je zo de eigenaar kunt achterhalen of dat iemand hem kan gebruiken zonder problemen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

ik weet niet of er een abonnement op zit. anders moet je naar een telefoon winkel gaan en proberen de eigenaar ervan te opsporen die de abbo erop heeft. of gewoon houden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eventueel ook bij de politie aangeven dat je de telefoon hebt ontvangen zonder deze af te geven. Dat is namelijk niet verplicht. Je kunt de telefoon dan gebruiken tot de rechtmatige eigenaar zich meldt.

Als er een SIM kaart in zit dan staat daar een nummer op. Een provider kan achterhalen bij welke provider dat nummer hoort en dan kunnen zij de eigenaar berichten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met SIM kaart kan je naar een willekeurige telefoonwinkel gaan, maar het is wel beter om even aan de politie te melden wat je gevonden hebt. Ik zou het sowieso niet inleveren, als vinder mag je de telefoon (tijdelijk) gebruiken. Je kunt dan een SIM only of prepaid kaart kopen.

Komt er niemand dan is de telefoon definitief van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een stukje van onderstaande bron: "Als u een voorwerp vindt, bent u verplicht zo snel mogelijk aangifte te doen van de vondst. In de meeste gevallen doet u aangifte bij de gemeente, in enkele plaatsen moet u hiervoor bij de politie zijn." http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1946 In de meeste gevallen moet je dus bij de gemeente zijn, maar toegegeven, zelfs deze site van de overheid is niet erg eenduidig. En mogelijk nog een interessante toevoeging, de gemeente kan vorderen dat je het gevonden voorwerp in bewaring geeft. Daar komt nog bij dat ik niet denk dat het verstandig is dat je een gevonden telefoon zelf gaat gebruiken, je bent namelijk verplicht een gevonden voorwerp te onderhouden. Nu is daar bij een telefoon misschien geen sprake van, maar een eigenaar kan er wel op staan dat een dergelijk artikel als een telefoon in (nagenoeg) dezelfde staat is als hij hem 9 maanden van nu komt opeisen. Hij is dan overigens wel een beloning / vergoeding verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat dan gewoon navragen. Als je de telefoon gebruikt en deze gaat kapot en de eigenaar komt na maanden de telefoon terugvragen, dan is die dus kapot. Dat is dan jammer maar helaas. Ik weet niet beter dat je het gevondende wettelijk mag gebruiken zolang de eigenaar zich niet meldt. Wel interssant voor een nieuw vraag hoe dit wettelijk zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel hem wel even, ik heb net de wetsartikelen erop nageslagen, maar ik neig toch meer naar, gebruiken mag, maar niet als dit schade of slijtage tot gevolg heeft of kan hebben, omdat het namelijk niet je eigendom is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de gemeente kun je niet meer naar het politiebureau .
Daarvoor moet je in het stadskantoor zijn .
Nieuwe wet in 2012 .
Het kan zijn dat er zich ver in het geheugen van de telefoon nog wel data bevinden, die niet iedereen er zomaar uit kan halen.
Ik zou 'm gewoon naar de politie brengen, er ligt niet zomaar een 'lege' Blackberry in de bosjes ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangifte doen bij de gemeente, en vervolgens goed bewaren, tenzij de gemeente vordert dat je hem inlevert, dat kan namelijk.

Vervolgens een jaar wachten en als niemand (de eigenaar) het opeist dan heb je een gratis Blackberry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat ik wilde zeggen. Goed antwoord
als de toestel leeg is dan heeft de eigenaar gebruikt gemaakt van " blackberry protected".

je kunt op afstand een blackberry laten overgaan of wissen

Wat zou jij doen als je jouw telefoon kwijt zou raken?
Aangifte doen en eventueel als je verzekert bent het toestel declareren toch?

Misschien doet de eigenaar dit ook, dus je kunt het aangeven bij de politie.

Wel of niet afgeven aan de politieambtenaar, kun je dan meteen ter sprake brengen