Hoe werkt 3D op een scherm waarbij je GEEN speciale bril voor nodig hebt?

iPad3 schijnt met een 3D scherm te komen en andere nieuwe telefoon modellen ook. Maar hoe werkt het dan dat je 3D ziet zonder een brilletje op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens een intertoys in en zoek een Nintendo 3DS op, daar vind je dezelfde ( onhandige ) techniek die annigje mooi beschrijft :)

Het beste antwoord

Om drie dimensies zonder bril te kunnen zien, wordt gebruik gemaakt van ongeveer dezelfde techniek als bij active shutter glasses. Twee beelden die een klein beetje van elkaar verschillen worden naar het linker- en rechteroog gestuurd zodat je hersenen ze omzetten naar 3D (stereoscopie). In plaats van een bril zit er een laagje over het scherm dat het licht van de verschillende beelden verdeelt voor het linker- en rechteroog (voor 2D kan dit uitgezet worden). Dit betekent wel dat er een bepaalde afstand is waarop 3D het beste werkt. Voor de meeste apparaten is dat tussen de 30 en 40 cm, maar dit kan verschillen per toestel en techniek. De beperkte kijkhoek is tevens de reden waarom tv-fabrikanten deze techniek nog even in de ijskast laten liggen. Met apparaten zoals een mobiele telefoon is dat geen probleem, omdat je daar in je eentje naar kijkt en ook van dichterbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Bril zit gewoon voor het scherm in plaats van op je hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prachtig antwoord... not... -1