welke techniek zit er achter de joystick van een blackberry?

Het is geen balletje en er beweegt niets mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De nieuwste BlackBerry’s zijn allemaal uitgerust met een nieuwe manier van bedienen en de trackball heeft plaatsgemaakt voor het zogenaamd Trackpad. De voordelen zijn dat een Trackpad niet kan slijten en er geen vuil en stof de werking kan beïnvloeden.

De toestellen die we hier al hebben gezien met een Trackpad zijn de 8520 en daar zal heel snel de BlackBerry 9700 aan toegevoegd gaan worden. In de uitleg op de BlackBerry Blog wordt de trackpad eigenlijk omschreven als een optische muis. De grap is alleen dat het principe omgedraaid is en de vinger feitelijk je bureau is dat je beweegt. In de trackpad zit hiervoor een kleine infrarood camera die “leest” welke bewegingen er zijn.

Het is uiteraard een camera met uiterst lage resolutie in zwart wit maar wel met een hoge frame rate. De camera leest en registreert nuances in je vinger en als je beweegt dan zorgt een speciaal algoritme dat berekend wordt hoeveel de beweging was.

De camera maakt als het ware foto’s van alle bewegingen en hierdoor hoef je niet perse je vinger te gebruiken. Het mag ook en pen of een ander voorwerp zijn. Dit werkt ook maar wel iets minder goed dan bij je eigen vinger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik verwacht dat dit gedaan word door een Capacitieve sensor. Dit is een sensor die een veld uitstraalt en dit veld weer meet.
Een verandering in dit veld geeft dus aan dat er beweging is en hiermee is ook te meten welke kant er op bewogen word.

Ik heb geen bronnen kunnen vinden of dit inderdaad word toegepast in de Blackberry maar dit lijkt mij het meest waarschijnlijke.