Wat is het verschil tussen een resistive touchscreen en een capacitive touchscreen, als het om mobiele telefoons gaat?

Na het verliezen van mijn mobiel ben ik op zoek naar een nieuwe telefoon. Deze termen kwam ik tegen, maar wat houden deze in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

De een werkt op bijv een pen of nagels. En de ander werkt op de energie van je vingers, zoals ik altijd zeg'warmte' . Zou je t touchscreen aanraden wat op warmte werkt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan hele bladzijde hierheen gaan kopieren maar op onderstaande link wordt het allemaal goed uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capacitive touchscreen werkt door aanraking met je vinger.
resistive touchscreen door aanraken met een pennetje/stift

de eerste zou mijn keus zijn, je hoeft dat pennetje dan niet altijd te pakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
en hier kun je het nog even nalezen. de keus is persoonlijk en hangt veelal af van hoe je je telefoon gebruikt.

resistive
http://www.mobileburn.com/definition.jsp?term=resistive+touchscreen

capacitive
http://www.mobileburn.com/definition.jsp?term=capacitive+touchscreen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Resistieve schermen worden vandaag de dag eigenlijk niet meer op grote schaal toegepast. Reden daarvoor is dat een resistief touchscreen op onderbreking van een energieveld reageert en dat je hard én precies moet drukken met een pennetje (stylus) of vingernagel wil je goed kunnen communiceren met je telefoon.
Zo'n scherm reageert in de regel dus ook een stuk minder langzaam en de werking verstoord nog eerder wanneer je scherm vet en vies is. Daarom moet zo'n scherm ook regelmatig opnieuw uitgelijnd worden.

Vooral telefoons welke onderin het marktsegment geplaatst worden willen wel eens zo'n scherm hebben.

Een capacitief scherm maakt gebruik van je aanraking van je huid. Door het op een bepaalde manier afvoeren en geleiding van spanning reageert het scherm op je aanraking.

Het grote verschil is dus dat een resistief scherm veel lastiger en grover te bedienen is dan een capacitief scherm. Omdat deze ook veel preciezer op je invoer reageert, kunnen ontwikkelaars van zowel soft als -hardware veel betere en geavanceerdere applicaties ontwikkelen.

Uiteraard is het niet zo dat laatstgenoemde heilig is. Ik heb zelf diverse 'resistieve' telefoons gehad, en je went er aan en dan merk je er niets van, totdat je een nieuwer scherm in handen krijgt uiteraard.

Het hangt ook nog van bijvoorbeeld de processor in een telefoon af hoe snel je capacitieve scherm reageert en hoe lekker het werkt. Als je een goedkopere telefoon met capacitief scherm hebt, wil het lang niet altijd zeggen dat deze beter is dan een (relatief) duurdere telefoon met een resistief scherm.