Kan iemand op jouw naam een abonnement o.i.d. openen zonder dat je het weet en wilt (zie uitleg)?

Dat iemand bijvoorbeeld een tijdschriftabonnement afsluit op jouw naam en adres, 'ja' zegt tegen telefonische verkopers en jouw adres opgeeft...
En ik bedoel dan vooral om te treiteren of irritant te doen.
Voor veel dingen zijn tegenwoordig geen handtekeningen meer nodig en zo kunnen mensen toch dit soort dingen uithalen en anderen duperen, of zie ik dit erg 'zwart-wit' en kan dit helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

dit kan inderdaad, maar dit hoeft jou niet te duperen. Daar is namelijk een wet voor gemaakt.

Bij aankopen via internet of via de telefoon of zelfs aan de deur of verkoper op straat heb je als consument het recht om binnen 7 dagen na ontvangst afstand te doen van je aankoop.

Let op bij verkopen aan de deur en straat verkoop krijg je vaak een bonnetje mee waar dit op staat en wordt dat bonnetje gezien als ontvanst!!

In het geval wat jij aanhaalt, zal je het product ontvangen en er dan achter komen, dan kan je simpelweg het product retoursturen met de melding dat jij dit niet hebt besteld en dat je geen interesse hebt.

Als het kan stuur dan ook een mailtje naar dat bedrijf met jouw gegevens en dezelfde mededeling.

Altijd handig om bewijs te hebben namelijk!! Het is alleen wel lastig, maar je kan er onderuit, daarom is die handtekening ook minder belangrijk geworden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk maar dat kun je weer annuleren, wacht niet te lang daarmee, bel, schrijf of mail zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal die telefoniste nog altijd jouw adres bellen en niet dat van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen nagaan met welk toestel dat abonnement bevestigd is en als dat pakket afgeleverd word kan jij het binnen 14 dagen retourneren
pesten is pas vervelend als ze loeren als je op vakantie bent
hoewel,ook dan kan je angeven dat je uitlandig was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik adviseer je om alles wat op deze manier binnenkomt, retour te sturen, liefst aangetekend zodat je kunt bewijzen dat je het verstuurd hebt, en op de brief of het pakje oid duidelijk te noteren dat het ongevraagd en ongewenst is.
Mochten ze zeggen: maar u heeft het aangevraagd, laat ze dan maar bewijzen dat jij dat gedaan hebt.