telefoon abonnement door ander op mijn naam afgesloten maar is nooit een contract getekend, wat zijn mijn kansen dat ik niet hoef te betalen?

hallo ik heb een probleem onlangs is een deurwaarder geweest met een brief dat ik een schuld heb van een contract van 4 jaar geleden,
ik heb nog nooit een telefoon abonnement gehad,
ik heb ook nooit ergens voor een contract getekend , maar de gegevens van mij bsn en geboortedatum etc...
kloppen wel op die brief van de deurwaarder ik vroeg of hun ook een contract hebben waar mijn handtekening op staat maar die hebben ze niet, nu wil ik graag weten wat mijn kansen zijn dat ik niet hoef te betalen want ik heb echt nooit een contract getekend,
vrg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

heel klein het staat niet op jou naam dus ik neem aan dat die andre moet betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je heb nergens voor getekend dus je hoeft er niet voor te betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een bedrijf is iig verplicht dit soort zaken te bewaren tot een datum van 5 jaar terug. Kunnen zij dit niet overhandigen dan geen overeenkomst. Verder kun je vragen naar de facturen die ze hebben verstuurd aangezien ik aanneem dat jij ze nooit gekregen hebt. Ze kunnen je zonder geldig, aantoonbaar, contract niks zomaar aansmeren
11 jaar geleden
Doordat je je BSN en je geboortedatum wel kloppen kan dit een zeer lastig verhaal worden, het eerste wat je moet gaan doen is naar de gever van het abonnement bellen en vragen of ze een eventueel contract hebben. Mocht dit niet zo zijn dan is de hele vraag afgehandeld en hoef je eigenlijk niet te betalen. Mocht er wel een contract liggen maar niet met jou handtekening dan kun je aangifte gaan doen wegens valsheid in geschifte. Dit is strafbaar volgens het Wetboek van strafrechten artikel 225 en is strafbaar met een gevangenisstraf van ten hoogste 6 jaar of een geldboete van de 5de categorie.

Mocht je handtekening erop staan en die is wel van jou maar niet door jou gezegd dan hebben we een probleem, dan word het heel moeilijk om aan te tonen dat jij die handtekening niet hebt gezet. Als het goed is dan moeten ze bij het afsluiten van een nieuw abonnement ook een kopie van je bankpas maken en je ID. Daaraan kun je dus zien of jij het wel of niet was.

Ga voor meer info anders even langs het juridisch loket of de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een vervelende situatie.

Het is moeilijk om 'kansen' in te schatten. Het is in de regel zo dat als de zaak bij een rechter voorkomt, dat het aan de eisende partij (de telefoonmaatschappij) is om het aannemelijk te maken dat u de overeenkomst afgesloten heeft. Het gaat dus afhangen van of de telefoonmaatschappij/het incassobureau redelijkerwijs in staat is om bewijs te reproduceren:
* is er een overeenkomst ondertekend?
* is er een kopie van een identiteitsbewijs of een bankpas?
* Klopt de handtekening op het identiteitsbewijs redelijkerwijs met de handtekening op de overeenkomst?
* Zijn er aanvullende bewijzen dat u de andere partij bent? (zoals: is een juist adres ingevuld, is er ooit eens betaald van een van uw bankrekeningen, etc.).

Als een van die documenten ontbreken ondersteunt dat uw verhaal dat u deze overeenkomst niet afgesloten heeft. Tegelijkertijd denk ik ook dat een kopie van een identiteitsbewijs en een ondertekend contract (waarbij de handtekening toch wel erg lijkt op uw eigen) dan wel weer een redelijk sterk bewijs voor de telefoonmaatschappij/het incassobureau zijn.

Op dit moment heeft u twee opties: of u betaalt nu en dan bent u er vanaf. Of u besluit zich er tegen te verzetten. Het voordeel van de eerste keuze is dat u er vanaf bent, het nadeel is dat u een smak geld kwijt bent. Bij de tweede keuze kan het zijn dat u er ook vanaf komt, maar het kan ook zijn dat u een paar honderd euro meer moet betalen. De keus is aan u.

Indien u er tegenin wilt gaan schrijft u een brief aan het incassobureau waarin u duidelijk zegt dat u geen overeenkomst afgesloten heeft. Ook vermeldt u dat u niet akkoord gaat met buitengerechtelijke incassokosten, omdat u niet voornemens bent te betalen.

Op dat moment is het wachten: ofwel zal het incassobureau u oproepen voor de rechter (dagvaarden), ofwel u hoort er niets meer van.

Toevoeging:
Mijn inschatting is dat als u de vordering afwijst dat er een grote kans is dat u er niets meer van gaat horen. Ik zie namelijk dat de vordering 4 jaar oud is. In de meeste gevallen betekent dit dat de telefoonmaatschappij de vordering verkocht heeft aan een incassobureau, die vervolgens nog wat geld probeert te verdienen. Vaak wordt de administratie van de telefoonmaatschappij maar gebrekkig doorgestuurd en zijn de originele documenten niet compleet. Maar de keus is nog steeds aan u.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u gedagvaard bent, en u bent niet naar de rolzitting geweest, dan bent u zeer waarschijnlijk veroordeeld tot het betalen van wat de eiser vraagt. Dit heet een verstekvonnis. Een verstekvonnis moet bij u betekend worden. Daarmee bedoel ik dat een gerechtsdeurwaarder deze uit moet reiken. Als dat gebeurd is, dan heeft u vier weken (28 dagen) om verzet aan te tekenen. Dit doet u door zelf naar een gerechtsdeurwaarder te gaan. U kan de procedure zelf voeren, maar u kan ook een advocaat inhuren. Afhankelijk van uw inkomen kan u in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtshulp. Vraag: heeft u het vonnis al ontvangen?
Als je gebruik hebt gemaakt van het product, dan geldt dit als een overeenkomst. Je hebt er dan niet voor getekend, maar het is wel bindend.

Als je geen gebruik hebt gemaakt van het product, en de telefoonprovider kan dit ook niet aannemelijk maken, én er is geen getekende overeenkomst, dan is de kans groot dat het niet naar de rechter gaat.

Via de deurwaarder wordt het nog wel geprobeerd, vaak met begeleiding van een 'blafbrief'. Maar blaffende honden bijten niet.

Als jij voor 100% zeker bent dat je geen abbo hebt afgesloten én het product nog nooit gebruikt hebt dan maak je goede kans dat het overwaait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet verplicht om voor een contract te tekenen. Als ik via internet iets bestel, stuur ik geen kopie van mijn ID, en zet ik geen handtekening. Maar doordat ik op ja klik, of verstuur, of akkoord (als het maar duidelijk is dat je ermee akkoord gaat) dan is het al gedaan. Dan ben ik verplicht aan mijn plichten te voldoen, en het bedrijf ook.