Welke ronde is fysiek zwaarder: de tour de france, de giro d'ítalia of de vuelta?

Afstand, snelheid, hoogtemeters, temperatuur alles gecombineerd maakt de fysieke inspanning zwaarder. Welke ronde is het zwaarst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Dit jaar is de Vuelta de zwaarste. De tour is fysiek nooit het zwaarst. Mentaal is het weer een heel ander verhaal.

De Vuelta 2010 kent:
* 1 ploegentijdrit
* 40 bergen (3 x buitencategorie, 10x 1e – 14x 2e & 13x 3e categorie)
* 21 etappes
* 11 “vlakke” etappes
* 8 bergetappes
* 1 individuele tijdrit
* 6 aankomsten bergopwaarts
* een afstand van 3.352,6 km

Toegevoegd na 2 minuten:
Het was gisteren 45 graden in Spanje... das niet lekker fietsen.

Hoewel de tour ook wel zwaar was zo te zien:

De Tour de France 2010 kent:
* 1 Proloog
* 9 vlakke etappes (etappe 1-3-4-5-6-11-13-18-20)
* 4 bergachtige etappes (etappe 2-7-10-12)
* 6 bergetappes (etappe 8-9-14-15-16-17)
* 5 x finish bergopwaarts (etappe 7-8-12-14-17)
* 1 individuele tijdrit (etappe 19)
* een etappe over de “kasseien” (etappe 3)
* 2x de beklimming van de Tourmalet (etappe 16-17)
* 23 beklimmingen van bergen van de 1e, 2e en buitencategorie

In totaal zullen de wielrenners tijdens de Tour de France 3.600 kilometer fietsen.

Toegevoegd na 5 minuten:
En de Giro:

De Giro 2010 kent:
* 4 tijdritten (etappe 1 – 4 – 16 – 21)
* 1 ploegentijdrit (etappe 4 afstand 32,5km)
* 1 klimtijdrit (etappe 16 12,8km – hoogteverschil 1086mtr, stijgingspercentage gem. 8,5% max. 24%)
* 5 zware bergetappes (etappe 8 – 14 – 15 – 19 – 20)
* 3 etappes met finish boven op een berg (etappe 8 – 15 – 20)

Totaal 3418,1 kilometer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

heb ooit ergens gelezen dat de giro het zwaards zou zijn vnl door de steile bergen

Toegevoegd na 5 minuten:
'De Giro is zwaarder dan de Tour', liet Alberto Contador zich deze week ontvallen. Een welgemikte slag onder de gordel van de heren in Parijs, die zijn ploeg Astana niet wilden uitnodigen voor de jaarlijkse wielerhoogmis.

Maar we kunnen de Spaanse wielerprins geen ongelijk geven. De laatste week van deze Giro is een loodzware marteltocht door de Dolomieten en de Italiaanse Alpen