Staan heel het jaar door pijlen op de weg om de Elfstedentocht te fietsen?

Ik wil over een paar weken de elfstedentocht gaan fietsen. Nou vroeg ik me af of er heel het jaar door pijlen op de weg staan die aangeven hoe je moet rijden. Ik weet dat 1x per jaar een speciale dag wordt georganiseerd, maar ik bedoel dus buiten die dag om.

Nog een extra vraag: kan je zomaar overal beginnen met de route? Of moet je perse beginnen in Bolsward?

een jaar geleden
1.6K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De route kun je overal beginnen.
Op de weg staan geen pijlen om de route aan te geven.
Er staan wel in de berm bordjes die fietsroutes aangeven, waaronder de Elfstedentocht.
Die bordjes zijn alleen niet altijd goed zichtbaar, door het groen. Bovenstaande is op basis van eigen ervaring van jaar of 10 geleden. Kan niet garanderen dat het nog zo is, maar zou ook geen reden weten waarom het verandert is. https://vanderveeke.net/fiets-algemeen/11-steden/11-steden-bordje.jpg
VraagAntwoord66
een jaar geleden
@ikhebgeenidee ik zag dat ze begin juni een dag georganiseerd hadden en daarbij hebben ze pijlen op de weg getekend. Ben dan ook wel benieuwd of die snel verweren
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De massale fietstocht is, volgens mij, met Pinksteren. Ik heb de rit in augustus gereden; zag geen pijlen meer op het wegdek staan.
Bereid je enigszins voor. Er is, tegenwoordig, waarschijnlijk ook wel via een app mogelijk om de route te volgen/rijden. Waar je ook begint, zorg dat je weet waar je begint.
Als je lang moet gaan zoeken naar bordjes om aan de rit te beginnen, is het zonde van je tijd.

Antwoorden (1)

Nee.

De Elfstedentocht voor schaatsers begint en eindigt officieel in Leeuwarden. Zij gaan met de klok mee naar Sneek, IJlst, Sloten, Stavoren, Hindeloopen, Workum, Bolsward, Harlingen, Franeker, Dokkum en weer Leeuwarden.

Natuurlijk kun je als fietser van de Elfstedentocht zelf beslissen waar je begint en welke richting je opgaat. Als je de route - die beschreven staat op https://www.waterlandvanfriesland.nl/nl/alle-routes/3822066157/etappe-1-sneek-stavoren-elfstedenfietsroute - er maar wel bij pakt, zodat je niet nog meer kilometers maakt. De routekaart is ook in handig zakformaat verkrijgbaar voor € 4,95 in de webshop https://www.waterlandvanfriesland.com/nl/product/------------------elfsteden-routekaart-met-1-stempelkaart/.
een jaar geleden